Cultuurverenigingen naar Bunker

Lichtjesroute

Het sleutelgat
Elite meer kans op ‘Oxbridge’

Britse scholieren uit de hogere klassen maken nog altijd veel meer kans op een plek aan een topuniversiteit. Een elitaire drie procent van de middelbare scholen levert 33 procent van de instroom aan Oxford en Cambridge. Dat zeggen onderzoekers van Sutton Trust, een stichting die de onderwijskansen van scholieren uit achterstandsgezinnen wil vergroten. De statistieken vallen niet te verklaren met de cijferlijsten van de scholieren. In Groot-Brittannië ligt zulk nieuws gevoelig. Voor de meest succesvolle middelbare scholen moeten ouders diep in de buidel tasten en dat kan niet iedereen. De toegankelijkheid van de topuniversiteiten is daarom groter voor rijkeluiskinderen dan voor arme sloebers, ongeacht hun aanleg. Het zijn teleurstellende getallen, zegt de voorzitter van de stichting, Sir Peter Lampl. Er valt nog veel werk te verzetten. (HOP)