Cultuurverenigingen naar Bunker

Lichtjesroute

Het sleutelgat

Meer aanwas voor Eindhovense gezelligheidsverenigingen

3 oktober 2007 - De gezamenlijke ‘word lid’-campagne van de drie Eindhovense studenten gezelligheidsverenigingen tijdens de Intro lijkt zijn vruchten af te werpen. In totaal wisten de drie clubs 167 nieuwe leden te strikken, tegen 144 vorig jaar. Het Eindhovens Studenten Corps had zelfs een topjaar. De club inaugureerde in september 63 nieuwe leden, volgens ESC-president Rudy Hover het hoogste aantal sinds 1994. Ook Demos scoorde goed, met 59 nieuwkomers. Alleen bij SSRE viel de instroom lager uit: de vereniging installeerde afgelopen maand 45 nieuwe SSRE’ers.

Demos-president Thomas Bolster denkt dat de ‘word lid’-campagne volgend jaar zeker in herhaling gaat. De leden van de drie gezelligheidsverenigingen in De Bunker liepen de eerste twee dagen van de Intro in een roze shirt met de opdruk ‘word lid’. Pas op dag drie mochten ze aan de introgangers kenbaar maken van welke vereniging ze waren. Deze krachtenbundeling wordt in andere steden al langer succesvol toegepast. Naast deze campagne heeft Demos dit jaar ook een extra sterke promotiecommissie ingezet voor de werving, om te voorkomen dat er weer maar 35 man instroomden, zoals vorig jaar. De club telt nu 221 leden, vertelt de president, en blijft qua ledental min of meer stabiel.
“We laten zien dat je best bij een traditionele vereniging kunt komen zonder suf te zijn”, vertelt ESC-president Hover over de wervingsaanpak van zijn club. “We proberen de vooroordelen te ontkrachten.” Dat deed Eindhovens oudste studenten gezelligheidsvereniging met een pr-campagne rond de woorden geil, stout, ervaren en sexy. Dat leverde 63 nieuwkomers op, tien meer dan vorig jaar. Geen spectaculaire aantallen, maar wel genoeg voor ‘een stijgend ledenaantal’, vertelt Hover. Het totale aantal ESC’ers staat nu op 279.
Volgens ab actis (secretaris) van SSRE Marieke Oosterbaan blijft haar vereniging de grootste studentenvereniging van Eindhoven, met een ledenlijst met daarop 308 namen. Dit ondanks de wat lage aanwas. Oosterbaan is hier niet bezorgd over. Ze gaat ervan uit dat de instroom genoeg is om de omvang op peil te houden.