spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
“Ik vind dat je te weinig van de TU/e in de media ziet”
11 oktober 2007 - “Elke wetenschapper zou verplicht moeten zijn om z’n werk te vertalen naar het grote publiek.” Dat stelt dr.ir. Miek Scheffers-Sap (55), docent scheikunde aan het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel, hoofdredacteur van Chemie Aktueel en sinds augustus een dag per week aansluitingsdocent bij Scheikundige Technologie. Het maken van die vertaalslag is haar grootste drijfveer. “Ik heb altijd zoiets van: wat kan ik hiermee in de klas?”

Een maandje terug, op 19 september, stond de eerste grote activiteit die mede was georganiseerd door aansluitingsdocent Miek Scheffers op het programma: de docentendag ST. De insteek: “Wat voor onderzoek loopt er aan de faculteit dat we ze kunnen aanbieden, zodat ze het morgen al in hun klas kunnen gebruiken?”, vertelt Scheffers. Het typeert haar aanpak en een van de doelen die ze heeft. “We willen meer de scheikunde die ná de middelbare school komt in de klas halen. Die van de universiteit, maar ook die van DSM. Laten zien dat onderzoek ertoe doet, laten zien wat de onderwerpen betekenen die hier aan de orde komen.”
Contact met de docenten is ook om andere redenen handig. “De TU/e wil natuurlijk dat er door de aansluitingsdocenten meer studenten komen. Scheikunde heeft het wat dat betreft lastig, want het komt pas in de derde klas aan bod. Je moet docenten als een soort medium zien, waardoor je contact krijgt met de leerlingen.” En je moet weten hoe en waarom leerlingen hun studie kiezen. Iets waar we nu nog te weinig kennis van hebben, vindt de 55-jarige docent Scheikunde. “Kan een leerling zich überhaupt voorstellen wat het vakgebied inhoudt? Ga eens met groepen leerlingen praten en kijk wat voor informatie ze nodig hebben, en hoe ze de informatie tot zich nemen.” Daarop moet de voorlichting worden afgestemd. “En als een leerling die de juiste informatie heeft dan denkt ‘dit is niks voor mij’, dan vind ik dat ook een belangrijk resultaat”, is de opvatting van Scheffers.
Zelf bekijkt ze de wereld door een scheikundige bril. “Er is zoveel om ons heen dat we zonder chemie niet zouden hebben. Een groot deel van de maatschappij realiseert zich dat niet”, vertelt ze. Overal waar Scheffers kijkt, zoekt ze de chemie die erachter zit. En vraagt ze zich af hoe ze het op leerlingen zou kunnen overbrengen. “Ik heb altijd zoiets van: wat kan ik hiermee in de klas? Ik zeg wel eens: ik lees de krant op twee manieren. Als burger, en als scheikundige.”
Al sinds het begin van haar docentenloopbaan, 28 jaar geleden, werkt Scheffers op allerlei fronten aan de verbetering van het scheikundeonderwijs. Met vooral veel aandacht voor ‘het inzichtelijk maken wat de belangrijke rol van scheikunde is in de samenleving’. Negentien jaar geleden richtte ze daarom het blad Chemie Aktueel op, dat gericht is op scheikundedocenten op de middelbare school. In het blad staan artikelen, overgenomen uit dagbladen en tijdschriften, waarin scheikunde een rol speelt. Samen met twee andere docenten verzint ze bij die artikelen opgaven. Docenten kunnen die ‘cases’ dan behandelen in de klas. En er zijn er heel veel die dat doen: Uit een enquête blijkt dat zo’n zeventig procent van de scheikundedocenten het tijdschrift bij het onderwijs gebruikt. Ze doet het met plezier, maar het is wel heel tijdrovend. “Mensen in onderwijsland noemen dit wel eens mijn derde dochter.”
Al negentien jaar scant ze voor Chemie Aktueel het bladenlandschap van Nederland op interessante artikelen. En daaruit concludeert ze: “Ik vind dat ik te weinig van de TU/e in tijdschriften en kranten zie. Van Delft zie je veel meer.” Zonde, vindt ze, want er gebeurt hier genoeg. Het moet alleen nog vertaald worden voor het grote publiek.
Een aansluitingsdocent doet veel regelwerk. En ook voor haar blad moet ze veel organiseren, zoals het zoeken van sponsoren. Maar dat soort werk moet voor Miek Scheffers niet de hoofdzaak worden. “Ik wil wel met mijn vak bezig blijven. Proefjes doen bijvoorbeeld”, zegt ze met een lach, “dat vind ik ook heel leuk.” En lesgeven natuurlijk. Vier jaar terug werd ze al eens gevraagd om aansluitingsdocent ST te worden, maar toen zat ze al tot over haar oren in het werk. “Als ik het toen had gedaan, had ik minder les moeten gaan geven. En ik vind juist lesgeven zo leuk!”/.

Interview/Miek Scheffers-Sap door Ivo Jongsma
Foto/Bart van Overbeeke