Ig Nobelprijs voor TU/e-prof

Lego-bouwdoos met moleculen

Het sleutelgat
TU/e maakt werk van Eindhoven studentenstad
11 oktober 2007 - De TU/e wil samen met de gemeente gericht acties ondernemen om Eindhoven als studentenstad te profileren. Maandag 8 oktober kwam in de universiteitsraadsvergadering de notitie ‘Eindhoven Studentenstad’ aan bod. In deze notitie worden vier programmalijnen gepresenteerd, waaraan concrete projecten gekoppeld zijn. Eén idee om studenten meer zichtbaar te maken in de stad, is het realiseren van een gemeenschappelijke studentensociëteit in het centrum. Later deze maand brengt ook de gemeente haar notitie over dit onderwerp naar buiten.

Acht maanden geleden toog beleidsmedewerker drs. Joep Huiskamp aan het werk om in opdracht het College van Bestuur een actieplan op te stellen ter versterking van de positionering en profilering van Eindhoven als studentenstad. In de notitie staat te lezen dat er een programma is samengesteld ‘dat beoogt Eindhoven zowel in werkelijkheid als in de perceptie van interne en externe groepen, en in binnen- en buitenland meer studentenstad te laten worden’. Dat heeft geresulteerd in het opstellen van vier programmalijnen die ervoor moeten zorgen dat meer studenten zich vestigen in Eindhoven en dat ze ook zichtbaarder worden in de binnenstad. Zo zou de haalbaarheid onderzocht moeten worden voor de bouw van studentenwoningen en de huisvesting van studentenverenigingen op het voormalige Philips-complex Strijp-S. Ook wordt gedacht aan een jaarlijks terugkerend festival, waarbij studenten van buiten Eindhoven kennis kunnen maken met alle cultuur- en sportvoorzieningen die de stad rijk is. Studentenverenigingen zouden ook een Eindhovense stadswijk kunnen adopteren en daarbinnen projecten uitvoeren, zoals een schoonmaakactie of huiswerkbegeleiding voor scholieren. Het vestigen van een studentensociëteit in het centrum komt ook aan bod in de notitie. Ook langs communicatieve weg moet het imago de komende jaren aanzienlijk versterkt worden.
Volgens Huiskamp zijn er de afgelopen maanden diverse informele bijeenkomsten geweest met vertegenwoordigers van de gemeente en de verantwoordelijke wethoudster Marriët Mittendorff. Binnen de TU/e hebben verschillende groepen medewerkers en studenten er een bijdrage aan geleverd. “De gesprekken met de gemeente zijn in een zeer goede sfeer verlopen”, vertelt Huiskamp. “Men stelt zich zeer coöperatief op en deze maand zal ook de gemeente haar eigen notitie over dit onderwerp presenteren. Het is de bedoeling de stukken zo snel mogelijk op elkaar af te stemmen.” In het vervolgtraject zullen volgens Huiskamp ook Fontys en de Design Academy betrokken worden.
Wethoudster Mittendorff kon nog geen reactie geven op het TU/e-plan./.