Ig Nobelprijs voor TU/e-prof

Lego-bouwdoos met moleculen

Het sleutelgat
‘Special effects’ zetten technologie in spotlight op Publieksdag
11 oktober 2007 - Een hoorntje slagroom, gedoopt in vloeibaar en dus onvoorstelbaar koud stikstof. Wat is de grap? Als je het eet, komen er wolken rook uit je neus en je mond door de snelle opwarming ervan. Met onder meer dit soort ‘special effects’ wist de Publieksdag afgelopen zondag naar schatting meer dan vijfduizend bezoekers te trekken, laat Susanne Denis van de centrale organisatie weten. “Het was heel druk in vergelijking met andere jaren”, aldus Denis. “Het lijkt ieder jaar drukker te worden en mensen lijken ook steeds vroeger te komen.”
Foto's: Bart van Overbeeke

Zo’n vijfhonderd TU/e-medewerkers waren zondag in touw om een publiek van voornamelijk ouders met kinderen kennis te laten maken met de wondere wereld van wetenschap en techniek, onder de noemer ‘Reis mee naar een nieuwe wereld’. Zo was er een Natuurkundecircus, een Chemieshow en Science Theater Pandemonia. “We krijgen van bezoekers te horen dat er zelfs teveel te zien en te doen is om het in één dag te doen”, vertelt Denis.
De faculteit Werktuigbouwkunde had dit jaar voor het eerst een uitgebreid programma in de eigen gebouwen W-hoog en W-laag. Daar konden de bezoekers onder andere knutselen aan een windautootje dat tegen de wind inrijdt, zoals te zien is op de foto.