Ig Nobelprijs voor TU/e-prof

Lego-bouwdoos met moleculen

Het sleutelgat
TU/e vormt netwerk met vwo-scholen
11 oktober 2007 - De TU/e gaat meer structureel samenwerken met vwo-scholen in Zuid-Nederland ter verbetering van de aansluiting tussen vwo en de universiteit. Op een studiemiddag voor rectoren die gisteren, woensdag 10 oktober, in het Auditorium werd gehouden, ondertekenden ongeveer 25 scholen hiervoor een overeenkomst met de TU/e.

De scholen uit Noord-Brabant en Limburg spraken met de TU/e af om de samenwerking die er nu vaak al is, formeel vast te leggen in een netwerk. Hierdoor kunnen beide partijen makkelijker geld of personeel vrijmaken. “We willen de aansluitingsactiviteiten opschalen, omdat je er dan meer profijt van kunt hebben”, vertelt dr.ir. Lex Lemmens, voorzitter van de stuurgroep Pre University College (PUC). Onder deze naam doet de TU/e al veel om de kloof in niveau tussen het vwo en de studies aan de universiteit te overbruggen. Lemmens: “En om de scholieren te laten zien dat het doen van technologisch onderzoek leuk is.” Zo is er voor vwo’ers de collegereeks ‘Op de golven van de wetenschap’, zijn er masterclasses op verschillende faculteiten en kunnen scholieren aan de TU/e werken aan hun profielwerkstuk. Het nieuwe netwerk is gekoppeld aan het PUC.
Op de studiemiddag praatten TU/e en de scholen elkaar bij over lopende en uitgevoerde activiteiten. De deelnemende scholen gaan samen met de TU/e nieuw lesmateriaal ontwikkelen voor bètavakken, zoals het nieuwe ‘Natuur, Leven en Technologie’ en het toegepaste wiskundevak Wiskunde D. Op sommige scholen kunnen leerlingen deze vakken al volgen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat meer scholen tot het netwerk toetreden./.