Ig Nobelprijs voor TU/e-prof

Lego-bouwdoos met moleculen

Het sleutelgat
TU/e-student wint tienduizend euro

Jasper Winkes, masterstudent aan de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde, heeft gisteren, woensdag 10 oktober, de aanmoedigingsprijs gekregen van de Herman Wijffels Innovatieprijs van de Rabobank. Winkes ontving een cheque van tienduizend euro uit handen van minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken. Winkes kreeg de aanmoedigingsprijs voor zijn plan voor een zuiniger, sneller, stiller en schoner dieselheiblok. Zijn DC Pile Driver combineert hydraulische techniek met een regelbaar brandstofinspuitsysteem. Diesellekkage is hierdoor nihil en het brandstofverbruik wordt aanzienlijk teruggedrongen. Ook de geluidsoverlast van het heien wordt met dit systeem gehalveerd, aldus Winkes.

Op http://rabowebtv.dutchview.nl/rabo20070817HWIP/php/Detail.php?CID=Dieselblok is een film te zien van Winkes, waarin hij een uitleg geeft over de DC Pile Driver.