Ig Nobelprijs voor TU/e-prof

Lego-bouwdoos met moleculen

Het sleutelgat
Verlicht je velo voor vijf euro
15 oktober 2007 - Wie zonder licht rondfietst, loopt vanaf 5 november een verhoogde kans een boete van twintig euro te krijgen. De Eindhovense politie gaat vanaf die dag ‘in de buurt van studenten’ verscherpt toezien op de verlichting van fietsen. Om boetes te ontlopen, kunnen studenten eind deze maand in de W-hal nieuwe lichten laten monteren, voor het luttele bedrag van vijf euro.
x5_s.jpg

Van maandag 29 oktober tot en met vrijdag 2 november is ’s middags een ploeg fietsenmakers aanwezig in de W-hal om verlichting van studentenfietsen te repareren, op vertoon van een collegekaart. Ze rekenen hiervoor vijf euro. Voor dat geld repareren ze de kapotte verlichting, of ze monteren een voorlicht en een achterlicht op batterijen op de fiets. De tijdelijke fietsenwerkplaats is van 12.00 tot 18.00 uur open. De toegang is via de zuidzijde (aan de kant van Helix), de grote garagedeur zal dan open staan.
De prijs is zo laag dankzij subsidie - in de fietsenwinkel zou een verlichtingssetje tien tot vijftien euro kosten, laat hoofd bedrijfshulpverlening ing. Mirjam Jahnke weten. De actie is een samenwerking van de gemeente Eindhoven, de politie en de TU/e. Op het ROC en bij Fontys zijn soortgelijke acties.
De campagne is onderdeel van een landelijke campagne. In Eindhoven ligt de nadruk op studenten omdat ze in een leeftijdscategorie vallen die vaker betrokken zou zijn bij ongevallen waarin verlichting een rol speelt.