DTI ontwikkelt nieuwe modules voor transmissie, onder meer voor hybride aandrijvingen. Het zijn unieke systemen die belangrijke voordelen bieden zoals lagere kosten, hoge efficiency en hoge drivability (comfort). DTI verkoopt deze systemen in de vorm van productielicenties aan autofabrikanten, transmissie- en systeemleveranciers. Voordat het zover is, verkoopt DTI ontwikkeling en engineering op de eigen technologieën. Dat betekent dat ze voor klanten prototypes maken. Inmiddels is een eerste licentie verkocht voor voertuigen die in 2011 op de markt worden verwacht.
Deze technologie is de powershift-aandrijving van DTI, een concept waarmee geautomatiseerde handversnellingsbakken worden verbeterd. Een geautomatiseerde handbak heeft normaliter koppelonderbrekingen bij het schakelen. Met de DTI-module wordt de onderbreking volledig ‘weggepoetst’. Een ander voordeel is dat de bak bijna ongewijzigd blijft, wat aantrekkelijk is voor fabrikanten van transmissies en voor de autofabrikanten zelf.
Vijftien mensen
Het bedrijf is in vijf jaar gegroeid van vijf naar vijftien mensen. DTI betrok afgelopen maart een nieuw pand op industrieterrein De Hurk in Eindhoven. “Daarin hebben we een kantoor en een development workshop binnen hetzelfde pand”, vertelt Alex Serrarens, één van de oprichters van het bedrijf. “Het is voor ons de ideale plek waar we vanuit het kantoor de workshop met prototypes en testapparatuur kunnen binnenlopen.”
De aandacht voor duurzaamheid en CO2-verlaging speelt het bedrijf momenteel sterk in de kaart. Serrarens: “Dit zorgt ervoor dat er veel aandacht is voor hybride aandrijvingen. Er komen veel projecten op dit gebied.” DTI is binnen Nederland een samenwerking aangegaan met DAF Trucks, in het buitenland met Magneti Marelli, dat gelieerd is aan Fiat, en in Japan is er een samenwerkingsproject met een grote automotive componentleverancier. “Wij zijn een interessante partij vanwege onze kennis en onze patenten”, laat werktuigbouwer Serrarens weten. “Met patenten alleen red je het niet, want dan ben je een uitvindersclubje dat wat wil verdienen aan octrooien. Voor de klant ontwikkelen wij onze concepten tot aan volwaardige prototype transmissies inclusief aansturingssoftware. We laten met demonstratievoertuigen zien waartoe we in staat zijn.”
DTI wil de komende jaren groeien naar dertig medewerkers, maar het is op dit moment erg lastig om goede mensen te vinden. En daarmee is Drivetrain Innovations BV een schoolvoorbeeld van een succesvolle mkb’er in techniek geworden: de belangrijkste rem op de groei is het tekort aan goed personeel.
Toekomstvisie voor over vijf jaar? “In Europa zit onze technologie dan in conventionele auto’s tot aan het middensegment, denk aan Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Ford en Renault. Daarnaast is er een groot aantal speciale applicaties te verwachten in de meer sportieve toepassingen, maar ook in transporttoepassingen. In Japan denken we aan merken als Nissan, Toyota, Subaru, Mazda en Honda. We hopen daar flinke slagen te kunnen maken, met name met onze CVT-technologie.”/.
Meer informatie over DTI is te vinden op: www.dtinnovations.nl.
|