Dutch Design Week 2007

Moleculaire gastronomie

Fietslicht-actie
Cabaretier Leon van der Zanden presenteert nieuwsquiz op TU/e
1 november 2007 - Nieuws uit Eindhoven en de regio, vooral van het afgelopen jaar, staat centraal tijdens de eerste EHV NWS QZ. Tijdens de quiz, op maandagavond 12 november in de Blauwe Zaal van het Auditorium, strijden nieuwsmakers en nieuwsconsumenten (oftewel het publiek in de zaal) om de titel ‘nieuwskenner van het jaar’.

Politiek en bestuur, sport, cultuur, algemeen, wetenschap en onderwijs, human interest, en bedrijf en economie; dat zijn de zeven categorieën die 12 november de revue passeren. Volgens Marie-José Dekkers van de organiserende Eindhovense Persclub moeten de nieuwsvragen goed te doen zijn voor een ieder die bijvoorbeeld regelmatig het Eindhovens Dagblad leest of Omroep Brabant kijkt. “De nadruk ligt op Eindhoven, maar ook gebeurtenissen uit bij wijze van spreken Bergeijk die breed in het nieuws zijn geweest, kunnen voorbijkomen.”
De deelnemers, zowel nieuwsmakers (journalisten, voorlichters en communicatiemensen) als nieuwsconsumenten (de zaal), nemen het eerst individueel tegen elkaar op. Na de eerste ronde worden uit de winnaars gemengde teams samengesteld die samen ronde twee en drie ingaan. Behalve de titel ‘nieuwskenner van het jaar’ en de wisselbokaal zijn onder andere toegangskaarten voor het theater te winnen. Cabaretier Leon van der Zanden presenteert de quiz, stelt de vragen en zal ongetwijfeld een eigen draai geven aan het regionale nieuws van het voorbije jaar.
De Eindhovense Persclub organiseerde voorgaande jaren het Eindhovens Dictee. “Na vijf jaar vonden we het leuk geweest en zijn we gaan nadenken over een andere leuke activiteit voor het publiek.” Volgens Dekkers is de quiz zeker ook interessant voor studenten; niet alleen vanwege presentator Van der Zanden, “maar het is ook een mooie mogelijkheid voor studenten om hun stad en regio wat beter te leren kennen”./.

De EHV NWS QZ begint 12 november om 19.00 uur. Kaarten kosten 12,50 euro en zijn te koop aan de balie van het Eindhovens Dagblad aan de Wal.