Dutch Design Week 2007

Moleculaire gastronomie

Fietslicht-actie
Prof kookt voor complete lichting studenten
1 november 2007 - Prof.dr.ir. Harry Lintsen kookte dinsdag 23 oktober bij hem thuis een maaltijd voor maar liefst vijftig personen. De groep eters bestond uit de complete lichting tweedejaars Technische Innovatiewetenschappen (TIW) en de medewerkers en studenten die vorig collegejaar hebben meegeholpen aan de werving van nieuwe TIW-studenten. Lintsen had een weddenschap met hen afgesloten: ‘Als we veertig eerstejaars binnenhalen, dan kook ik voor jullie’. En dat aantal werd exact gehaald.
Foto: Bart van Overbeeke

Het ‘break-even point’. Zo noemt vice-decaan Lintsen het aantal van veertig dat volgens hem minimaal nodig is voor TIW om te overleven. Wat hem betreft kan het nu alleen nog maar beter gaan, door de positieve uitstraling van het succes van dit jaar. “Ik heb al een nieuwe weddenschap afgesloten voor volgend jaar. De limiet is dan vijftig nieuwe studenten. En ik ga door tot de zestig”, zegt de hoogleraar.
Dat wordt dan wel weer afzien volgend jaar, bij de familie Lintsen thuis. Vanaf vrijdag was hij -samen met zijn vrouw- bezig met de voorbereiding van de maaltijd en het ombouwen van zijn appartement tot een klein restaurant. Twee collega’s kookten ook een kleinere bijdrage; Lintsen zelf draaide chili con carne in elkaar voor veertig man. “Een typisch studentenmaal, maar wel met wijn erin en kaneelstokken en andere kruiden. Ik kook heel graag, dus ik vond het geen straf.”