Dutch Design Week 2007

Moleculaire gastronomie

Fietslicht-actie
Werktuigbouwkunde geeft groep eerstejaars eigen studieruimte
1 november 2007 - Een groep van zestien eerstejaars studenten Werktuigbouwkunde heeft sinds het begin van dit collegejaar een eigen studieruimte in W-hoog 1.15. Op maandag 22 oktober vormde een borrel de officiële aftrap van deze pilot. De faculteit hoopt dat de beschikbaarheid van de ruimte, waar ook twee middagen per week een studentassistent aanwezig is om te helpen, de studenten aanzet om meer te studeren.
De studieruimte voor de groep eerstejaars Werktuigbouwkunde in W-hoog.
Foto: Bart van Overbeeke

Volgens onderwijs- en voorlichtingscoördinator ir. Corinne Jongeneelen ontbreekt het de meeste eerstejaars nog aan de discipline om zelfstandig thuis of in de bibliotheek te gaan studeren. Bovendien zijn er volgens haar, naast de bibliotheken, weinig goede studieplekken. De nieuwe ruimte moet de groep van zestien stimuleren om samen de schouders onder de studie te zetten. Ook kunnen ze in de ruimte vergaderen en presentaties oefenen. De groep heeft de ruimte ‘gewonnen’ door een opgave tijdens de Intro.
Naast studieplekken heeft de ruimte ook banken en een koffiezetter. “Om het huiselijker te maken”, vertelt Jongeneelen. Dat wil niet zeggen dat het daarmee een gezelligheidsruimte wordt: er zijn duidelijke afspraken gemaakt over wanneer het stil moet zijn en wanneer er bijvoorbeeld muziek gedraaid mag worden. De faculteit monitort het gebruik van de studieruimte en de resultaten van de betrokken studenten en vergelijkt deze met de resultaten van een groep studenten die vergelijkbaar scoorde op de middelbare school. Er zijn nog geen evaluatiegegevens beschikbaar, maar volgens Jongeneelen wordt de ruimte veel gebruikt en zijn de studenten enthousiast. Voor de inrichting van het lokaal heeft de faculteit rijkssubsidie gekregen in het kader van WO-sprint. Dat programma heeft onder meer als doel de rendementen van bètaopleidingen te verhogen./.