Dutch Design Week 2007

Moleculaire gastronomie

Fietslicht-actie
Eerste ‘kindercollege’ zeer enthousiast ontvangen
6 november 2007 - Basisschool-leerlingen bevolkten maandag 5 november de collegebanken in het Auditorium voor het bijwonen van een college over robots. Dit in het kader van de Kinderuniversiteit, een gezamenlijk initiatief van de TU/e en de Universiteit van Tilburg. Het was de eerste keer dat dit aan de TU/e werd gehouden. Tot eind van het jaar vinden er over en weer nog vier colleges plaats, waarna op 17 december de reeks wordt afgesloten met een gezamenlijk college over de wc-pot.
x2_s.jpg
Professor Maarten Steinbuch demonstreert een voetbalrobot tijdens de eerste editie van de kinderuniversiteit in Eindhoven. Foto: Rien Meulman

Dat een leerling op het eind van het college over robots opmerkte dat een eerder getoonde geavanceerde rolstoel over een gyroscoop stabilisator beschikt, moet prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, die het college verzorgde, verrast hebben. Zoveel expertise had hij waarschijnlijk niet verwacht aan te treffen in de groep die voor hem zat. Er was sowieso veel interesse bij de honderdzeventig aanwezige basisschoolleerlingen. Geregeld moest Steinbuch ze vertellen dat ze hun vingers naar beneden konden doen, omdat hij niet genoeg tijd had om al hun vragen te beantwoorden.

De Universiteit van Tilburg heeft al twee jaar ervaring met de Kinderuniversiteit en dit collegejaar heeft de TU/e besloten zich erbij aan te sluiten. De colleges zijn bedoeld voor leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. Ze zijn voor hen een informele kennismaking met het fenomeen ‘universiteit’. Op deze manier hoopt men al in een vroege fase interesse voor de wetenschap te kweken. Alle resterende colleges in zowel Eindhoven als Tilburg zijn inmiddels volgeboekt. Alleen voor het laatste gezamenlijke college over de wc-pot staat de inschrijving nog open.

Jeugdjournaal
Het debuut in Eindhoven -vorige week ging de reeks van start in Tilburg- zal de organisatoren tevreden hebben gestemd. Steinbuch bleek een gedreven spreker, die zijn onderwerp gelardeerd had met aansprekende filmpjes over onder meer mensgelijkende en voetballende robots.

Ook probeerde hij zijn taalgebruik zoveel mogelijk op Jeugdjournaal-niveau te houden, al zal een term als ‘schalen’ aan dit publiek niet besteed zijn geweest. Kort en bondig probeerde hij uit te leggen hoe robots werken en maakte hij duidelijk dat robots in allerlei vormen zijn terug te vinden op zeer veel plekken in de maatschappij.

De afsluiter van het college, waarbij een van de voetbalrobots van het TU/e-team begeleid door de soundtrack van Starwars en in de mist een indrukwekkende entree maakte, was een schot in de roos. Temeer daar deze robot in staat was voetballen het jeugdige publiek in te schieten, die de basisschoolleerlingen mochten houden. De resterende twee colleges in Eindhoven gaan over brand en slimme uitvindingen.