spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

In de tango kan ik alles kwijt

Spelen met licht

Cao op komst voor studenten in de horeca
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Al schietend schrap in de stoel
10 januari 2008 - Vanuit een donker hoekje van de schaars verlichte ruimte neemt een zombie mij hevig onder vuur. Ik zet mij schrap in mijn stoel en beantwoord zijn aanval met een regen van muisklikken. De tegenstander valt dood neer. Voldaan glimlach ik.
Nee, Halflife 2 is zeker niet de meest gevoelige game. Maar in het Game Experience Lab dat sinds kort draait in het IPO-gebouw, kunnen ze er veel van leren.

Foto: Peter Spijker

Bijvoorbeeld dat ik op bepaalde momenten schrik van een onverwachte aanval. Of dat ik een gefrustreerde grimas trek wanneer ik dreig te worden overklast. Sensoren onder stoelen en aan mijn oren en vingers registreren mijn schrikreacties. En camera’s filmen van drie kanten gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen. Na het spelen van het computerspel vullen proefpersonen een vragenlijst in. “Vond je het saai of uitdagend? Vond je dat je goed was in het spel? Dat soort dingen willen we weten, want daarmee kunnen we inschatten hoeveel we hebben aan de verschillende objectieve waarnemingen”, legt dr. Wijnand IJsselsteijn, één van de projectleiders van het lab, uit. En dat moet op termijn leiden tot slimmere games. Ter lering en vermaak. “De spelletjes van de toekomst kunnen voelen of de speler behoefte heeft aan een hogere moeilijkheidsgraad of juist aan een lager niveau.”