In de tango kan ik alles kwijt

Spelen met licht

Cao op komst voor studenten in de horeca
Oud-PvdA-coryfee Van Dam ‘kraakt’ plan Tichelaar
10 januari 2008 - Het plan om studenten in de toekomst zelf hun studie te laten betalen, dat PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar vorige week in het weekblad Vrij Nederland presenteerde, is door oud-PvdA-coryfee Marcel van Dam afgeschoten. In de Volkskrant van vandaag, 10 januari, ziet Van Dam het als het wederom op de schroothoop gooien van een sociaal-democratisch beginsel. x1_s.jpg
PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar

In de Volkskrant van 8 januari noemde columniste Aleid Truijens het plan van Tichelaar al ‘een luchtschip van een ongekende stupiditeit en kortzichtigheid’ en was het te vergelijken met ‘de laatste oliebol op mijn keukentafel: taai, koud, goedkoop en van fantasieloze receptuur’.

Vandaag, 10 januari, maakt Marcel van Dam, die onder meer minister voor de PvdA is geweest en die eind 2003 zijn lidmaatschap van die partij opzegde, ook brandhout van de plannen op de Forum-pagina van de Volkskrant. Volgens Tichelaar zouden universitaire studenten in de toekomst 65 duizend euro moeten terugbetalen (hbo-studenten 35 duizend euro) voor hun studie, om zo de oplopende kosten van de vergrijzing op te vangen. Dit onder het motto: de gebruiker betaalt.

Van Dam concludeert dat het vooral de studenten met arme ouders zullen zijn die hiervan de dupe worden. “Tichelaar schijnt niet te beseffen dat voor mensen met een laag inkomen de grootste angst is zich in de schulden te steken. Met die angst worden ook hun kinderen opgevoed. Kinderen die door Tichelaar zouden moeten worden verleid om te gaan studeren, worden er door hem juist vanaf gehouden”, aldus Van Dam.

Volgens Van Dam is Tichelaar ook zeer slecht geïnformeerd over de daadwerkelijke gevolgen van de vergrijzingsproblematiek. Hij vindt dat de fractievoorzitter van de PvdA op dit vlak maar wat uit zijn nek kletst.

Columniste Truijens berekende maandag al dat terugbetaling van een universitaire studie zo’n 450 euro per maand zou betekenen en dat 25 jaar lang. “Een wenkend perspectief voor iemand met ambitie”, zo zegt zij in haar stuk.