“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
‘SG-uur pas medio 2009 ontzien’
31 januari 2008 - Het ‘onderwijsvrije’ SG-uur, het vierde college-uur op woensdag, blijft voorlopig druk bezet in de onderwijsroosters. Pas in september 2009, bij de invoering van de blokminor, zal de druk op de roosters zo afnemen dat het SG-uur weer echt ontzien kan worden. Dat is de conclusie na overleg tussen de opleidingsdirecteuren afgelopen dinsdag.

Al decennia bestaat de afspraak dat opleidingen het SG-uur vrij houden. Maar het afgelopen blok stond bijna de helft van alle bachelorstudenten op dat tijdstip voor een vak ingeroosterd. Voor het nieuwe blok dat deze week van start ging, geldt hetzelfde. De PF-fractie in de universiteitsraad stelde de afgelopen twee UR-vergaderingen vragen over de ontstane praktijk.

Zowel rector prof.dr.ir. Hans van Duijn als de opleidingsdirecteuren zijn niet gelukkig met de inzet van het SG-uur voor onderwijs. “Er moet beter op gelet worden”, stelt prof.dr.ir. Alex van Herk, opleidingsdirecteur Scheikundige Technologie en vicevoorzitter van het ‘Overleg Opleidingsdirecteuren’. Hij ziet echter weinig mogelijkheden veel te veranderen. Voor dit jaar liggen de roosters al vast. En ook komend collegejaar zal nog niet veel veranderen.

Volgens prof.dr. Ton van Leeuwen, opleidingsdirecteur Technische Natuurkunde, is de druk op de onderwijsroosters ontstaan doordat de opleidingen meer contacturen hebben. “Vroeger werd meer aan zelfstudie overgelaten.” Ook de zogeheten lintminor speelt een kwalijke rol. Bachelorstudenten zijn sinds kort verplicht een minor te volgen die is uitgesmeerd over het tweede semester van het tweede opleidingsjaar en het eerste semester van het derde jaar. Bij de minor zit veel ‘aanschuifonderwijs’. Het gaat om vakken die gegeven worden voor een major en waarbij minorstudenten kunnen ‘aanschuiven’. Daarvoor moet wel rekening gehouden worden met de roosters van beide groepen, waardoor extra druk op de roosters ontstaat. Van Leeuwen: “Het zit tegenwoordig veel complexer in elkaar dan vroeger. Er zijn zoveel minoren waar je rekening mee moet houden.”

Vanaf collegejaar 2009/2010 maakt de lintminor plaats voor de blokminor. Studenten doen dan de hele minor in één blok. Minor- en majorstudenten volgen dan minder vakken samen.

Vakken zijn daardoor gemakkelijker in te roosteren, waardoor het SG-uur beter kan worden ontzien. “Ik verwacht dat het probleem dan grotendeels tot het verleden behoort”, zegt Van Leeuwen.

Overigens staan ‘academische vorming’ en de SG-activiteiten wel hoog op de prioriteitenlijst van de universiteit. Er wordt gewerkt aan een plan om ‘academische vormende vakken’ op te nemen in de minoren, waarin ook ruimte zal zijn voor SG-activiteiten./.