“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
Master Bouwkunde toch in het Engels
31 januari 2008 - Engels is vanaf collegejaar 2009/2010 de voertaal in de masteropleiding Bouwkunde. Daarmee is Bouwkunde de laatste TU/e-master die overschakelt op de Engelse taal.

Twee jaar geleden nog besloot de faculteit om de master voorlopig in het Nederlands te blijven geven. Dit ondanks het eerdere besluit van de drie TU’s dat alle masteropleidingen zo snel mogelijk moesten overschakelen op Engels. De argumenten van Bouwkunde: Engels zou niet leiden tot hogere studierendementen en organisatorisch erg veel vergen.

“De wereld wordt steeds internationaler. Onze studenten belanden steeds vaker in het buitenland en buitenlandse studenten komen steeds vaker hier”, vertelt opleidingsdirecteur dr.ir. Faas Moonen over het besluit om nu toch op Engels over te stappen.

Een onderliggend doel is het trekken van meer buitenlandse studenten. Over tien jaar zou twintig procent van de masterinstroom uit het buitenland moeten komen. Momenteel ligt dat percentage veel lager. De Top Up Master, de Engelstalige master van de faculteit Bouwkunde speciaal voor buitenlandse studenten, trok dit jaar een vijftal studenten. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat Bouwkunde is uitgesloten van beurzen voor buitenlandse studenten, zegt Moonen. En dat maakt het voor buitenlandse studenten erg duur om in Eindhoven een Bouwkundemaster te volgen.

De overschakeling naar Engels kent nog een aantal problemen. Zo hebben veel vaktermen uit de Nederlandse bouwwereld geen Engels equivalent. Hoe daarmee om te gaan, is nog een onderwerp van studie, laat Moonen weten./.