“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
Doek valt voor CD-uitleen, collectie in de uitverkoop
12 februari 2008 - Het afbouwen was al begonnen, maar dat proces kwam deze week onverwachts in een stroomversnelling. De CD-uitleen moet woensdagochtend 13 februari haar stek in het Hoofdgebouw verlaten en met het toch al dreigende einde in het achterhoofd, ging de complete collectie resoluut in de uitverkoop. x11_s.jpg
Drukte bij de CD-uitleen deze week. Foto: Bart van Overbeeke

In de houten bakken wordt dinsdag tijdens de lunchpauze gretig gespeurd, gegrabbeld en gegraaid. Zo’n vijfduizend cd’s en ruim tweehonderd dvd’s gingen een dag eerder, respectievelijk voor twee en drie euro per stuk, in de verkoop. Eén koper ging maandag direct met letterlijk de halve dvd-collectie aan de haal.

Het muzikale aanbod loopt van Bach, Black Sabbath en Beyoncé tot Technotronic, Timbaland en de eigen Eindhovense Tuna - maar of er in de schappen ook echte juweeltjes verstopt zitten? Voorzitter Coen van der Wel van de CD-uitleen sluit het niet uit: “Er zit vast het nodige tussen dat best wat waard is. Maar we hopen dat mensen de muziek vooral voor zichzelf kopen en niet alles gaan verhandelen op Marktplaats.”

Van der Wel en zijn collega’s hadden voor het weekend al besloten een punt te zetten achter de CD-uitleen. Voor de helft van het vierkoppige bestuur nadert het afstuderen, het vinden van opvolgers bleek lastig en met vaak maar nauwelijks één klant per dag, was de uitleenbusiness allang niet bijster 'booming' meer.

Toen de stichting eind januari vernam dat ze haar ruimte op de begane grond van het Hoofdgebouw op korte termijn moest verlaten, was de knoop dan ook snel doorgehakt. Nog zo’n twee maanden om de boel te verkopen en dan zou de stekker er definitief uit gaan.

Afgelopen maandag kreeg de CD-uitleen volgens Van der Wel echter te horen dat ze al over twee dagen zijn biezen moest pakken. De CD-uitleen moet wijken voor het naastgelegen Alumnibureau, dat zijn activiteiten en onderkomen wil uitbreiden. Het College van Bestuur wil de ruimte van de CD-uitleen daarvoor zo snel mogelijk vrij hebben, weet ing. Arno Senders van Dienst Huisvesting.

“De CD-uitleen was weliswaar al aan het afbouwen, maar dat dat zo snel zou moeten, daar hadden ze niet op gerekend. Ik vind het jammer dat we ze daarmee hebben moeten confronteren.” Daarbij betreurt de vastgoedadviseur het dat steeds meer winkeltjes uit het Hoofdgebouw verdwijnen. Dienst Huisvesting bezint zich volgens hem, in overleg met het College van Bestuur, op een nieuwe functie voor die hoek van het gebouw.

De CD-uitleen verhuist deze week naar kamer -1.26 in het Hoofdgebouw, waar ze nog zo’n vier weken de tijd krijgt om haar muziekverzameling te verkopen. De financiële gevolgen zijn niet bekend. Mocht een batig saldo resteren dan gaat dat naar een goed doel. De cd’s die niet van de hand gaan, worden waarschijnlijk gedoneerd aan een bibliotheek of aan een grote cd-uitleen in Deventer.