“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
CHEOPS vangt uitwisselingsstudenten op met ‘buddy’s’
4 februari 2008 - Bouwkunde kent vanaf dit semester een buddysysteem om uitwisselingsstudenten te helpen bij de aankomst en de formaliteiten in Nederland. Studievereniging CHEOPS heeft inmiddels zo’n twintig buitenlandse nieuwkomers gekoppeld aan een Nederlandse ‘buddy’. De reacties zijn volgens CHEOPS tot nu toe zonder uitzondering positief.

De buddy haalt de uitwisselingsstudent op van het station of het vliegveld, geeft de nieuwkomer een rondleiding door de faculteit en bezoekt de studentenbalie van STU. Verder neemt de buddy de buitenlandse student mee naar de kamer waar hij of zij gaat wonen en laat de voorzieningen in de stad zien, zoals de supermarkt en het gemeentehuis. En daarmee houdt het niet op. “De uitwisselingsstudent kan met vragen terecht bij z’n buddy”, vertelt Huug Bischoff van CHEOPS. “En het is de bedoeling dat ze samen leuke dingen gaan doen, zoals naar Bouwkundefeesten gaan. Maar dat hangt natuurlijk ervan af of het klikt.”

Het idee voor het buddysysteem werd gelanceerd op het debat over internationalisering, dat CHEOPS afgelopen november organiseerde. “Uit dat debat kwam uit naar voren dat de integratie met buitenlandse studenten tekort schoot. We hadden gehoord van een buddysysteem op een andere universiteit, dus wij dachten: laten we er ook eens mee beginnen”, aldus Bischoff. Het vinden van buddy’s bleek eenvoudig. Op een eerste informatiebijeenkomst kwamen al meteen genoeg vrijwilligers af. De Bouwkundestudenten worden niet betaald voor hun inzet: ze krijgen alleen de reiskosten vergoed van de faculteit.

Het systeem is bedoeld voor uitwisselingsstudenten. Volgens Bischoff komen er per semester gemiddeld ongeveer dertig uitwisselingsstudenten naar de Eindhovense Bouwkundefaculteit.