“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
Chemiegigant Dow kiest TU/e als strategische R&D-partner
5 februari 2008 - Dow Chemical Company heeft afgelopen maand wereldwijd veertig universiteiten uitgekozen als ‘strategic R&D university’ (SRU). Acht daarvan liggen in Europa, en de TU/e is er een van. De universiteiten zijn geselecteerd op basis van ‘scientific excellence’. x5_s.jpg

Dow werkt momenteel nog met meer dan honderd universiteiten samen, laat dr.ir. Matt Steijns weten, External Technology Manager Europe bij Dow. “Het is nogal versnipperd en vaak niet continu”, vertelt de technology manager.

De keuze voor de SRU’s moet leiden tot meer focus. Dow zal lopende projecten bij niet-SRU’s weliswaar niet stopzetten, maar nieuw onderzoekswerk gaat in principe alleen nog naar de veertig geselecteerde universiteiten. Binnen enkele jaren moet tachtig tot negentig procent van het R&D-werk bij universiteiten door de SRU’s gedaan worden. Dow wil de banden met de veertig universiteiten daarom ook op alle niveaus aanhalen. “Elkaar beter leren kennen”, aldus Steijns.

Eindhoven en Delft zijn de enige universiteiten in de Benelux die het predicaat SRU krijgen van Dow. De selectiecriteria waren ‘scientific excellence’ volgens Dow-wetenschappers en ‘excellence’ volgens internationale ratings, in de voor Dow relevante vakgebieden. “De TU/e scoorde vooral bij onze eigen wetenschappers heel hoog”, laat Steijns weten over de keuze voor de Eindhovense universiteit. “Dat heeft veel te maken met het Dutch Polymer Institute, waar de TU/e een leidende rol in speelt en waar Dow al tien jaar aan deelneemt.” Op de externe ratings eindigde Eindhoven minder hoog, “maar toch hoog genoeg om op onze toplijst te eindigen”, aldus Steijns.

“De uitverkiezing is in eerste instantie een erkenning dat we inderdaad een topuniversiteit zijn. Dat het beeld dat we willen uitdragen ook klopt”, reageert drs.ir. Pieter de Bock, account manager grootbedrijf van de TU/e. “En verder moet in de toekomst blijken of we daadwerkelijk de activiteiten met Dow kunnen uitbreiden.” De Bock verwacht dat de werkwijze van het chemiebedrijf een trend is die zich voortzet. Steeds meer bedrijven focussen hun contacten met universiteiten, met het oog op efficiëntere samenwerking.