“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit

Industria slimste studievereniging van Nederland

6 februari 2008 - De leden van Industria, de studievereniging van Technische Bedrijfskunde, halen gemiddeld de hoogste score op de Q-Masters. Dit is een EQ- en IQ-test van Nobiles Media, die afgelopen maanden is ingevuld door 23.000 Nederlandse studenten. De TU/e bezet voor het derde jaar op rij de eerste plaats qua gemiddelde IQ-score.
x6_s.jpg

De TU/e-studenten waren goed voor een gemiddelde IQ-score van 125,55. Eindhoven staat op plaats twee op de gecombineerde EQ- en IQ-scorelijst; op deze lijst staat de Wageningen Universiteit bovenaan. De afgelopen twee jaren bezette de TU/e hier nog de eerste plaats. De gemiddelde EQ-score van de 512 TU/e-studenten die de test dit jaar invulden is goed voor plaats vijf op de EQ-lijst.

Dat Industria zo hoog eindigt, verbaast voorzitter Roy Puijman niet. Volgens hem heeft de studie Technische Bedrijfskunde ‘de magische combinatie’. “Wij schuwen geen wiskunde, maar we doen ook andere vaardigheden op, zoals managementpraktijk en presentatietechnieken. Dat maakt onze studie uniek.” Puijman vindt dat de uitslag onderstreept dat het beeld van TB als ‘een makkelijke studie’ (Puijman: “dat is wat ik denk dat men van ons denkt”) niet klopt.

Overigens vulden zo’n driehonderd leden van Industria de test in, waarmee de TB-studenten grotendeels verantwoordelijk zijn voor het resultaat van de TU/e. Slechts iets meer dan tweehonderd TU/e-studenten van andere studies vulden de test op www.qmasters.nl in.