Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
Symposium over waarde van kennis
13 maart 2008 - Geld verdienen aan universitair onderzoek en voorbeelden van succesvolle starters. Deze onderwerpen staan centraal op het gratis toegankelijke symposium ‘Knowledge = Money?’ dat dinsdag 8 april van 12.30 tot 17.30 uur wordt gehouden op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Op deze dag komen zowel succesvolle spin-offs als jonge ‘technostarters’ aan het woord.

Ondernemerschap wordt ook aan universiteiten de laatste jaren steeds belangrijker. Daarmee neemt het belang toe van bedrijven die vanuit de universiteit starten. Blijken die succesvol in het vermarkten van technologie, dan kunnen ze geld in het laatje brengen voor de universiteit.

Maar hoe verdien je geld aan universitair onderzoek? En past dit wel in een academische omgeving? Geeft het een extra impuls aan onderzoek en onderwijs of vormt het daarvoor juist een belemmering? Allemaal vragen die tijdens het symposium aan de orde komen.

Aan het woord komt eerst dr. Kees le Pair, oprichter van technologiestichting STW, die ingaat op de rol van de overheid bij kennisvalorisatie. Prof. Stuart Smith van de University of North Carolina vertelt hierna over zijn ervaringen in de Verenigde Staten, waar de universiteiten al verder zijn dan in Nederland met het begeleiden van start-ups. Vervolgens komt een aantal jonge TU/e-starters aan het woord. De reeks lezingen wordt afgesloten door Bart van Coppenolle, oprichter en CEO van Metris International. Dit zeer succesvolle Belgische bedrijf werd opgericht in 1995 en heeft nu wereldwijd 360 medewerkers.

Aansluitend aan het symposium verdedigt ir. Edwin Bos van organisator Xpress Precision Engineering zijn proefschrift. Hij ontwikkelde aan de TU/e een meettaster met een nauwkeurigheid van enkele nanometers. Tijdens zijn promotie richtte hij mede het bedrijf Xpress Precision Engineering op, dat dit product op de markt brengt. De onderneming won vorig jaar New Venture, een landelijke wedstrijd voor ondernemingsplannen./.

Informatie en gratis aanmelden op www.xpresspe.com