Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
Mobiele Eenheid oefent op campus TU/e
13 maart 2008 - De mobiele eenheid (ME) van de politie heeft op woensdagavond 5 en 12 maart een grote oefening gehouden op de campus van de TU/e. Gewapend met wapenstok, helm en gasmasker trokken agenten onder meer de W-hal in. Deze hal staat na het vertrek van de Gemeenschappelijke Technische Dienst nagenoeg leeg.
De mobiele eenheid tijdens de oefening in de W-hal. Foto: Bart van Overbeeke

Het doel van de oefening was om met tachtig agenten een uiteenlopende groep raddraaiers onder controle te houden. Dertig cipiers van de gevangenis in Vught en een enkele medewerker van de beveiligingsdienst speelden voor demonstrant. Helemaal vlekkeloos ging dat niet. Tijdens de eerste oefening brak een van de ‘relschoppers’ zijn duim toen het spel iets te werkelijk werd.

De politie zette tijdens de training ook de hondenbrigade in en agenten te paard. Vijf van de demonstranten waren gedeeltelijk of helemaal verpakt in een gewatteerde gele overall. De honden konden naar hartelust happen in de goed beveiligde tegenpartij. Sommige honden waren na afloop aan het einde van hun Latijn. Van het stoere blaffen bleef slechts een hees kuchje over. ,,Het zal vannacht rustig zijn in de kennel”, lachte een van de hondengeleiders.

Volgens een politiewoordvoerster gebruikt de ME geregeld leegstaande bedrijfsgebouwen en kantoorpanden in de regio om te oefenen. Zij sluit niet uit dat de campus in de toekomst nog eens als oefenterrein zal dienen.

Drie jaar geleden was dat al het geval. Toen kropen een aantal TU/e-studenten in de rol van demonstrant. Zij kregen echter onverwacht steun van een groep Eindhovense jongeren van buiten de TU/e. Die hadden hoogte van gekregen van de oefening en kwamen naar de campus om écht te matten met de ME. De politie had toen de grootste moeite om de echte raddraaiers te onderscheiden van de nepdemonstranten omdat de vrijwillige studenten geen hesje droegen.