Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
Universiteiten krijgen geld naar werken
13 maart 2008 - De universiteiten willen dat in 2014 zeventig procent van al hun bachelors in vier jaar zijn diploma haalt. Nu is dat nog 45 procent. Ook moet twintig procent van de studenten een honourstraject volgen. En OCW mag de universiteiten er op afrekenen.

Dat blijkt uit een conceptnota van koepelorganisatie VSNU over meerjarenafspraken met minister Plasterk. Die heeft dit jaar ruim zes miljoen euro extra voor de kwaliteitsimpuls beschikbaar, oplopend naar bijna veertig miljoen vanaf 2011. Opmerkelijk is dat universiteiten die er niet in slagen hun onderwijs en rendement te verbeteren van deze subsidiepot kunnen worden uitgesloten. Zeker is dat niet: de universiteiten zijn onderling nog niet over de nota uitgepraat.

Ook de samenwerking met het vwo moet beter, zodat het aandeel eerstejaars dat stopt of overstapt naar een andere studie wordt teruggebracht van vijfentwintig naar vijftien procent. Het aantal switchers in het tweede en derde jaar van de bachelor kan tot maximaal zeven procent worden gereduceerd, mede dankzij betere begeleiding en verwijzing in het propedeusejaar.

Instellingen afrekenen op hun prestaties is een uitdrukkelijke wens van Plasterk. Die kondigde aan het begin van het collegejaar al aan dat hij er alles aan wil doen om beter presterende instellingen te belonen. Bij universiteiten en hogescholen, die volgens de VSNU-notitie eveneens met OCW onderhandelen over een langetermijnagenda, bestaat aarzeling, bleek toen de koepelorganisaties samen met studentenbonden een bekostigingsplan inleverden waarin het prestatie-element niet terugkwam.

De minister nam dat plan in grote lijnen over, maar voegde er aan toe dat er wat hem betreft wel degelijk bekostiging op kwaliteit komt. Plasterk weet zich gesteund door een eerder advies van de Onderwijsraad. Die pleit voor een prestatiefonds van 150 miljoen waaruit universiteiten en hogescholen geld kunnen krijgen als hun afgestudeerden bovengemiddeld goed zijn en hun docentencorps hoogopgeleid. Zover lijkt de minister niet te willen gaan.

De definitieve prestatieafspraken worden over ongeveer een maand verwacht. (HOP)/.