Chattarbir Singh: ‘Drempels in je hoofd’

Commercieel aan de slag met productie van hartkleppen

Gala Japie in zwart en wit
Personeelsplan bepleit ontwikkeling wetenschappers
13 maart 2008 - Wetenschappelijk personeel moet de potentie hebben om zich te ontwikkelen en de universiteit moet ervoor zorgen dat zij die mogelijkheid krijgen. Blijkt die potentie er niet te zijn, dan is een vast dienstverband vrijwel uitgesloten. Dat is de belangrijkste strekking van het nieuwe personeelsbeleidsplan voor wetenschappelijk personeel. Naar verwachting wordt het binnen enkele weken van kracht.

Het is het eerste TU/e-brede plan, tot nu toe had iedere faculteit zijn eigen regels en criteria. Naar verwachting wordt het plan binnen nu en enkele weken van kracht. Nieuwe elementen zijn dat postdoc-contracten niet meer mogen worden gestapeld en dat er geen formatiebeginsel meer is, maar een ontwikkelingsbeginsel. Dit houdt in dat wetenschappers niet altijd meer hoeven te wachten op een plek die toevallig vrij komt, maar eerder op basis van hun kwaliteiten en prestaties gestimuleerd worden om door te groeien.

Verder wordt internationale ervaring noodzaak en heeft de organisatie het streven om meer vrouwen op hoge posities te krijgen. Drs. Anja Klomps, hoofd Dienst Personeel en Organisatie, ontwikkelde het plan. “Het is belangrijk dat de organisatie in zo’n vroeg mogelijk stadium eerlijk aangeeft wat voor perspectief een wetenschappelijk medewerker heeft. Ook tussentijds moet voortdurend worden gelet op wat goed gaat en wat beter kan. Er moeten duidelijke en heldere afspraken worden gemaakt.”

Hoogwaardig
Vorige week werd bekend dat de TU/e vanaf september 2009 een bindend studieadvies wil invoeren. Eerstejaars bachelorstudenten die geen kans van slagen hebben, worden dan aan het eind van het jaar gedwongen worden om met de opleiding te stoppen. Dus ook hier worden de criteria aangescherpt. Volgens Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, is er geen rechtstreeks verband tussen de twee plannen. “Achter beide voorstellen gaat wel schuil dat de universiteit streeft naar hoogwaardige kwaliteit. We verwachten van alle medewerkers dat ze zich achter deze doelstellingen scharen. De twee concepten sluiten daar bij aan.”