Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
TU’s: ‘Pc-gebruik moet bewuster’
10 april 2008 - De drie TU’s willen dat hun studenten en medewerkers bewuster omgaan met het gebruik van laptop en pc. Men wil dat bereiken via doel-gerichte campagnes. Op 21 april vinden alle studenten en medewerkers van de drie instellingen een enquête in hun mailbox, waarvan de uitkomsten dienen als basis voor de campagnes.

In het voorjaar van 2007 zijn de drie TU’s van start gegaan met het project Security Awareness. Doel van dit project is dat studenten en medewerkers zich meer bewust worden van de veiligheidsaspecten bij het omgaan met laptop en pc. Erik te Nijenhuis, werkzaam bij de Dienst ICT aan de TU/e, is aangesteld als coördinator en moet zorgen voor een goede afstemming tussen de drie instellingen.

Waar schort het op dit moment aan als het gaat om veiligheid bij gebruik van laptop en pc? Te Nijenhuis: “Dat betreft allerlei aspecten van computergebruik. Bij studenten zien we bijvoorbeeld dat er bij deze groep geregeld belangrijke informatie verloren gaat omdat men vergeten is back-ups van de bestanden te maken. Voor medewerkers geldt dat men vaak de werkplek verlaat zonder uit te loggen of de deur af te sluiten. Eigenlijk hebben we het over drie zaken: het maken van back-ups, virusprotectie en het bewust omgaan met je password. Ook hopen we dat het doorwerkt op de thuissituatie, vanwaar ook toegang tot de TU/e-site mogelijk is.”

Op 21 april krijgen alle studenten en medewerkers een digitale enquête toegestuurd. De vragenlijst is ontwikkeld door het Delftse adviesbureau LBVD en is bedoeld als een nulmeting. “Aan de hand van de uitkomsten gaan we kijken waar precies de pijnpunten zitten. Daaropvolgend ontwikkelen we in samenwerking met LBVD doelgerichte campagnes”, zegt Te Nijenhuis. Het is de bedoeling om jaarlijks zo’n drie à vier campagnes uit te voeren, waarbij volgens Te Nijenhuis gedacht kan worden aan flyers, screensavers en backgrounds. Ook wil men aanhaken aan de campagnes die nu al worden ontwikkeld door Surf./.