Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
Scholier kiest liefst universiteit om de hoek
10 april 2008 - Scholieren kiezen het liefste voor een universiteit om de hoek. De ervaringen van studenten die hen voorgingen, wegen nauwelijks mee. Dat blijkt uit een analyse van de studentenoordelen zoals die ieder jaar in Elsevier verschijnt.

De zogeheten studentenoordelen van de laatste zes jaar zijn vergeleken met de jaarlijkse instroom aan de universiteiten. Daaruit blijkt dat amper verband bestaat tussen deze twee gegevens. Alleen als een nabije concurrent hoger scoort, houden scholieren daar rekening mee. In dat opzicht profiteren TU/e, TU Delft en Universiteit Utrecht van een gunstige beoordeling.

“Werktuigbouwkunde eindigt in de lijst van Elsevier al een aantal jaren op de eerste plaats”, zegt Corinne Talen, die TU/e-opleidingsdirecteur De Kraker tijdelijk vervangt. “Maar de scholieren vinden de reisafstand en de sfeer tijdens voorlichtingsdagen belangrijker dan het studentenoordeel.”

Opleidingsdirecteur Alex van Herk van de faculteit Scheikundige Technologie: “Op basis van studentenoordelen behoren we meestal tot de top drie”, zegt Van Herk. “Met circa 65 aanmeldingen per jaar scoren we vaak het hoogste voor scheikunde of scheikundige technologie opleidingen in Nederland. Toch vinden wij het te weinig. We streven naar honderd eerstejaars.” /.