Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
Lifetec spelers in regio bundelen krachten
10 april 2008 - Op Eindhoven Airport is dinsdag 8 april een netwerk gepresenteerd waarmee de lifetec-sector van Zuidoost Nederland haar aantrekkelijkheid voor buitenlandse investeerders en topwetenschappers wil vergroten. De TU/e is een van de founders van stichting Life Tec Network.

De lifetec sector, de branche van medische technologie, biomaterialen, farmaceutische producten en bioinformatica, heeft zich in Zuidoost Nederland de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Maar om op wereldschaal te kunnen concurreren moeten multinationals en kennisinstellingen hun handen ineenslaan. Dat is de gedachte van de nieuwe stichting die is opgericht door mensen van Philips Electronics, Organon, DSM, Medtronic, Universitair Medisch Centrum Maastricht en de TU/e. “Om werfkracht voor menselijk talent te vergroten en de bedrijvigheid te stimuleren moeten we onderzoek en economische activiteiten in deze regio bundelen”, zegt Klaas Nicolay, hoogleraar van de faculteit BMT. “Dat is vaker gebeurd maar het bijzondere van deze samenwerking is dat het initiatief nu bij de grote spelers zelf ligt en niet vanuit de overheid wordt opgelegd. Recent is zelfs gesproken om op den duur ieders apparatuur en infrastructuur beschikbaar te stellen voor netwerkleden.”

Een ander idee is een master of postdocorale opleiding te ontwikkelen op de TU/e. “We praten over een bedrijfsmatige opleiding met een mix van vakken van Biomedische Technologie en Technologie Management”, geeft Nicolay als voorbeeld. /.