Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
Ideeën Van Gijzel direct afgeschoten
10 april 2008 - Een Rijksmuseum voor technologie en een internationale school. Die zaken wil Rob van Gijzel, die deze week als burgemeester van Eindhoven is geïnstalleerd, graag naar Eindhoven halen. Kan niet, reageert minister Plasterk op het eerste idee. En een internationale school is er al in Eindhoven.

Rob van Gijzel uitte zijn wensen maandagochtend op BNR-radio. Hij wil een ‘heel hoogwaardig’ technologiemuseum, zei hij onder meer. Minister Plasterk liet direct weten weinig te zien in het plan: “Als je burgemeester wordt, krijg je volgens mij een ambtsketting uitgereikt en geen rijksmusea.” De minister zegt momenteel druk te zijn met het opzetten van het Nationaal Historisch Museum en geen tijd en geld over te hebben voor het oprichten van nog een rijksmuseum.

Verder pleitte Van Gijzel op BNR-radio voor de komst van een internationale school: “Wat ik nog belangrijker vindt (dan een rijksmuseum, red.), is dat we hier een internationale school krijgen. Kenniswerkers die hier willen komen en geen internationale school aantreffen, gaan snel naar een andere plek.” De International Secondary School Eindhoven (ISSE), met ruim 260 middelbare schoolleerlingen, reageert verbaasd op de uitspraken. “Misschien doelde Van Gijzel op de plannen voor een internationale campus”, vraagt een woordvoerster zich hardop af. Op termijn moeten de bestaande internationale basisschool van Eindhoven en de ISSE samenkomen op één campus.

Een woordvoerder van de gemeente laat in een reactie weten dat de nieuwe burgemeester doelde op een zelfstandige internationale school. Het ISSE heeft weliswaar een eigen locatie, maar valt onder het Stedelijk College./.