Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
Student wil naar buitenland, maar gaat niet
10 april 2008 - Studenten willen graag in het buitenland stage lopen, maar daar komt in de praktijk weinig van terecht. Dit blijkt uit het nationaal studentenonderzoek 2008 van Stageplaza.nl. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.257 mbo-, hbo- en wo-studenten. Daarvan liep twee procent in 2007 stage in het buitenland. Dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum, laat weten dat 299 studenten van de TU/e in het kalenderjaar 2007 naar het buitenland gingen voor hun studie. Het exacte aantal dat daarvan een stage heeft gedaan, zou moeilijk te destilleren zijn. Het is namelijk niet altijd duidelijk of het om een project(stage) of studie aan een buitenlandse universiteit gaat.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 62 procent van de studenten een buitenlandse leertijd ambieert. Als voornaamste reden voor een internationale stage noemen studenten de mogelijkheid om zich persoonlijke te ontwikkelen. Volgens twaalf procent staat een buitenlandse stage goed op het cv. De redenen om in Nederland te blijven, lopen uiteen. Dertien procent van de studenten is erg gehecht aan de eigen omgeving. Anderen (vier procent) vinden een buitenlandse stage te duur of te veel rompslomp (drie procent). De grootste groep (achttien procent) geeft aan niet te weten of een buitenlandse stage iets voor hen is. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maakt een notitie voor de Tweede Kamer waarin ze de problemen rondom internationale stages in kaart wil brengen. Het ISO ontvangt geregeld klachten van studenten die tegen obstakels aanlopen. /.