Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium

Voetballende robots TU/e vertonen kunsten op EK en WK

15 april 2008 - Het team van de TU/e doet dit jaar als enige Nederlandse team mee aan het EK en WK voor voetballende robots. De Eindhovenaren komen van 21 tot en met 26 april uit tegen dertien internationale teams op de German Open in Hannover, het officieuze EK RoboCup. Het WK RoboCup is van 14 tot en met 20 juli in China. Donderdagmiddag 17 april worden de nieuwe 'spelers' gepresenteerd in het RoboCup Stadion in W-laag. x3_s.jpg
Op de foto een voetballende robot uit 2006. De nieuwe robots zijn op tal van punten verbeterd.

Een bal suist een paar meter door de lucht boven het veld van het robotvoetbalteam Tech United. Eén van de robots heeft zojuist een lobje gemaakt. De circa vijftien ontwikkelaars – studenten, aio’s en medewerkers van de TU/e- leggen deze week de laatste hand aan de robots.

Ze hebben zeven robots ontwikkeld, waarvan er zes uitkomen op het EK en WK. Eén daarvan doet dienst als reservespeler. Alles staat of valt bij een goede voorbereiding. Janno Lunenburg, student Werktuigbouwkunde en één van de makers: "Aan het begin van de wedstrijden zetten we de robots aan. Vervolgens leunen we achterover en hopen dat we een halfuur later hebben gewonnen."

De robots van de TU/e zijn zo gemaakt dat ze tot ongeveer vijf meter kunnen ‘zien’. Bovendien kunnen ze met elkaar communiceren. Lunenburg: "Door een parabolische spiegel hebben de robots een zicht van 360 graden rondom. Alle informatie die ze krijgen wordt opgeslagen op een mini-pc."

Verder is een kompas aangebracht, zodat de robots weten welke kant ze de bal op moeten trappen. De kans op een eigen goal wordt zo verkleind. Door kleurherkenning 'weet' het apparaat waar de bal en de lijnen zijn. Eén van de nieuwigheden is de toegenomen dynamiek. "Voorheen hadden de robots vaste rollen. Zo waren bepaalde robots gedurende de hele wedstrijd verdediger of aanvaller. Nu kunnen ze met elkaar communiceren en indien nodig van functie wisselen." Een ander foefje is dat de apparaten de positie van de bal aan elkaar kunnen vragen en doorgeven.

RoboCup is een wereldwijde organisatie die roboticaresearch ondersteunt. De organisatie houdt robotvoetbalwedstrijden, waarbij teams van zes robots autonoom een wedstrijd tegen elkaar spelen. De EK- en WK-wedstrijden verlopen voornamelijk volgens de FIFA-regels. De voetballende robots van Tech United Eindhoven bereikten vorig jaar een derde (EK Hannover) en vijfde plaats (WK Atlanta).