Met gewapend oog kijken naar Rembrandt

Lopers gezocht voor Batavierenrace

Finse muziek in het Auditorium
Corporale studentes zijn heel vaak chronisch hees
22 april 2008 - Studentes die lid zijn van een corporale studentenvereniging zijn heel vaak chronisch hees. Het veelvuldige bezoek aan de sociëteit en de kroeg leidt vaak tot stemplooiknobbeltjes en -poliepen, zo waarschuwt de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). De alcohol maakt het nog erger, want die droogt het stemplooivlies uit. En de drank zorgt ervoor dat er nog uitbundiger geschreeuwd wordt. Mannelijke studenten hebben hier minder last van.

De heren moeten weliswaar ook de stem verheffen om boven de muziek uit te komen, maar ze hebben een groter strottenhoofd, meldt de NVLF. Bovendien is de vrouwelijke stem gemiddeld een octaaf hoger. Alles bij elkaar opgeteld maken vrouwen twee maal zoveel stemplooitrillingen als mannen bij dezelfde spreekduur. Daarom zijn er veel meer vrouwen met heesheidsklachten dan mannen.

Huisartsen en logopedisten in studentensteden krijgen vaak studentes met klachten over de vloer. Meestal komen ze pas als de stem zo slecht is geworden dat spreken bijna onmogelijk is, aldus de NVLF. Logopedist Liesbeth ten Cate, die een praktijk heeft in Utrecht: “Heesheid wordt als een positief teken gezien. Je hebt het gezellig gehad. Het wordt echter wel vervelend als de heesheid nog niet is weggetrokken en het volgende feest zich alweer aandient. De stem krijgt niet de kans zich te herstellen en de heesheid wordt dan chronisch.”

Vooral ouderejaars zouden zich melden, omdat ze problemen hebben bij het geven van presentaties. Exacte cijfers heeft de vereniging overigens niet ter beschikking.