spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Bram van Gessel

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
What's up?

Columnist van de week: Bram van Gessel

Het was misschien wel te verwachten dat de nieuwe Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel het een beetje hoog in zijn bol zou krijgen, na het circus van het referendum. Maar dat dit zo snel zou gebeuren had ik toch niet verwacht. In zijn eerste interview (met BNR) noemt van Gijzel een aantal grootse plannen. Zo pleit hij voor een Rijksmuseum voor Technologie. Naar eigen zeggen om ‘kenniswerkers zich in Eindhoven te laten vestigen’. Stel, een geniale Franse wetenschapper, hij krijgt aanbiedingen vanuit de hele wereld. Denkt van Gijzel dat deze Fransman naar Eindhoven komt vanwege een museum? Ik denk in ieder geval van niet. Bovendien had Eindhoven al een dergelijk museum, namelijk het Evoluon. Dat is vanwege te lage bezoekersaantallen gesloten. Ook roept van Gijzel dat Eindhoven een internationale school moet krijgen, om te kunnen ‘concurreren met Grenoble, München en Silicon Valley’. Ik zou van Gijzel er aan willen herinneren dat Eindhoven nota bene door München is gevraagd toe te treden tot een alliantie van TU’s, vanwege ‘de goede citatiescores, de industriële omgeving van de TU/e en het hoogstaande onderzoek’ (Cursor 26). Dat concurreren wil dus al aardig lukken. En een internationale school is er ook al.

Ik snap best dat van Gijzel zich als kersverse burgemeester wil bewijzen, en dat hij zijn stempel op Eindhoven wil drukken. Hij voelt zich daarin waarschijnlijk gesteund door het handjevol mensen dat op hem heeft gestemd. Maar dit geeft hem niet opeens de bevoegdheid om als burgemeester het beleid van Eindhoven te bepalen. Misschien moet hij het wat rustiger aan doen in zijn eerste week. Dan heeft hij ook voldoende tijd om een mooie speech te schrijven voor als PSV kampioen wordt.

Bram van Gessel is student Technische Natuurkunde