spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Bram van Gessel

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Lagere waardering voor IB-Groep
15 mei 2008 - De waardering van studenten voor de Informatie Beheer Groep (IB-Groep) is vorig jaar achteruit gegaan. Studenten waren vooral ontevreden over de dienstverlening per e-mail. Volgens de IB-Groep komt dat door bezuinigingen. Het rapportcijfer voor het contact per e-mail daalde van 6,5 naar 5,5 op een negenpuntsschaal.

Dat schrijft de IB-groep in haar jaarverslag. Studenten moesten vaak langer wachten dan de streeftermijn van twee werkdagen, slechts 58 procent van de e-mails werd op tijd beantwoord. Een jaar eerder was dat nog 91 procent. Ook de bereikbaarheid per telefoon werd minder goed; 68 procent van de bellers kreeg binnen twee minuten iemand te spreken. In 2006 was dat ruim 78 procent. Het gemiddelde rapportcijfer bleef steken op een 6,5. Dat is een half punt onder de norm van een zeven. Vorig jaar kreeg de IB-groep nog een 6,9.

Bezuinigingen zouden de oorzaak zijn van de verslechtering: die bleken “deels contraproductief” uit te pakken. Als het eenmaal misgaat, komt de IB-groep naar eigen zeggen in een negatieve spiraal terecht. Wie niet op tijd antwoord krijgt, stuurt nogmaals een bericht of gaat er achteraan bellen, waardoor de druk steeds hoger oploopt. Er zou al wel verbetering zijn. E-mails werden eind 2007 weer op tijd beantwoord. Alleen de telefonische bereikbaarheid stond toen nog onder “hevige druk”. Eerder meldde de Ombudsman al dat het aantal klachten over de IB-groep toenam. De Ombudsman stelde ook vaker een onderzoek in en tikte de IB-groep op de vingers over haar klachtenprocedure. (HUP)/.