Sport- en speldag Personeels-vereniging

Master Automotive

English mass
Eindhovense Lijst Studenten opgeheven
29 mei 2008 - De politieke partij Eindhovense Lijst Studenten (ELS), die in 2006 probeerde een zetel te bemachtigen in de gemeenteraad, bestaat niet meer. De laatste twee actieve leden hebben twee weken geleden de vereniging bij de Kamer van Koophandel uitgeschreven.

Zonder raadszetel was er volgens hen te weinig animo om de partij in leven te houden tot de volgende verkiezingen van 2010.

“Het is jammer”, zegt Karen-Ann Voorbraak van ELS. “Onze ambities waren groot toen we begonnen. Maar het was geen reëel streven.” Na de verkiezingen van 2006 nam Voorbraak, samen met drie andere leden, het stokje over van de ‘oude garde’. Het doel was om in het voorjaar 2010 een raadszetel te bemachtigen. Maar die datum ligt te ver weg om de vlam brandende te houden. Van het aanvankelijke viertal bleven twee actieve leden over: Voorbraak en Marleen Kleijn. Veel moeite om nieuwe actieve leden te werven deed het tweetal niet. “We dachten: het duurt nog zo lang tot de verkiezingen. We merkten dat mensen er nog geen zin in hadden. Je kunt in de tussentijd gewoon niet aan de slag.”

Uiteindelijk verdween het animo ook bij hen. “We zijn nu wat ouder en moeten eens serieus gaan studeren”, aldus Voorbraak. “Bovendien hebben we persoonlijk ondervonden dat we ook op andere manieren onze stem kunnen laten horen. We hebben bijvoorbeeld allebei in de universiteitsraad gezeten.”

ELS werd eind 2005 opgericht. Ondanks het korte leven van de politieke partij, vindt Voorbraak dat er toch resultaten zijn behaald. Ze verwijst naar de nota van de gemeente over Eindhoven Studentenstad. En de concept beleidsnota van de TU/e over hetzelfde thema.

Ook Els van Oosten, ooit de initiatiefnemer voor partij ELS en nummer twee op de lijst in 2006, denkt dat beide nota’s stevig zijn beïnvloed door de studentenpartij. “De nota van de TU/e is bijna een kopie van ons beleidsprogramma. Dus ik denk dat ELS indirect wel degelijk effect heeft gehad.” Ze betreurt het einde van de partij, maar begrijpt het wel. “Het was aan de jonge mensen om er iets van te maken. Maar het is moeilijk om het vier jaar vol te houden als je geen zetel hebt.”

Alle statuten en op papier vastgelegde kennis, bijvoorbeeld in de vorm van het beleidsprogramma, zijn beschikbaar voor studenten die serieus werk willen maken van een opvolger van ELS. Voorbraak: “Als iemand opstaat en in de raad wil proberen te komen, dan kan-ie deze zaken hebben en onze steun krijgen.”

ELS kwam in maart 2006 een paar honderd stemmen tekort voor een raadszetel. De partij kreeg 1329 stemmen./.