Sport- en speldag Personeels-vereniging

Master Automotive

English mass
Eredoctor Stuart Parkin eerste ‘distinguished professor’
29 mei 2008 - Het College van Bestuur van de TU/e heeft besloten een nieuwe wetenschappelijke functie in het leven te roepen: het ‘distinguished professorship’. Hoogleraar en IBM-onderzoeksfellow Stuart Parkin, die tijdens de laatste diesviering een eredoctoraat ontving voor zijn bijdrage aan de ontdekking en ontwikkeling van ‘spintronics’, is de eerste wetenschapper die voor deze functie in aanmerking komt.

Volgens zijn erepromotor prof.dr. Bert Koopmans van de faculteit Technische Natuurkunde is Parkin zeer vereerd met zijn uitverkiezing. Koopmans ziet het als een mooie gelegenheid om een topwetenschapper op die manier aan de universiteit te binden. “Door het een formele status te verlenen ontstaan er ook meer mogelijkheden.”

Hoe het ‘professorship’ van Parkin precies gaat worden ingevuld, wordt nog bekeken. Koopmans: “Te denken valt aan een constructie waarbij hij hier jaarlijks één week op de universiteit aanwezig is en iets zou kunnen betekenen voor onze promovendi.” Hij ziet het als een functie met een looptijd van drie à vijf jaar.

Collegevoorzitter Amandus Lundqvist laat weten dat voor mogelijke andere kandidaten gekeken gaat worden naar eerdere eredoctoren van de TU/e en naar personen die in het verleden de Holstlezing hebben uitgesproken.

Over de financiering van dit initiatief zijn nog geen concrete afspraken gemaakt, aldus Koopmans./.