Sport- en speldag Personeels-vereniging

Master Automotive

English mass
Meijer versus Blom in de Faculty Club
29 mei 2008 - De Faculty Club hield maandag 26 mei in de University Club de eerste ‘actuele academische discussie’. De reeks debatten moeten gaan bijdragen aan de opnievorming op de TU/e. Het openingsthema was de recente oprichting van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS).

Nadat prof.dr. Bert Meijer (Scheikundige Technologie) het belang van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) heeft uitgelegd, gaat prof.dr.ir. Jan Blom in de aanval met vragen over het nut van onderzoek op de TU/e naar het ontstaan van leven. De hoogleraar Elektrotechniek kan zich niet voorstellen dat met het bereiken van de doelen van ICMS, het broeikaseffect en het voedseltekort verleden tijd worden.

“Ik heb niet gezegd dat het ICMS direct wereldproblemen kan oplossen”, betwist Meijer.

Maar waarom moet een technische universiteit nou het principe achter de bron van alle leven ontdekken, vraagt Blom zich af. “Wanneer Bert later bij onze lieve Heer komt en moet vertellen wat hij met zijn talenten gedaan heeft kan hij misschien zeggen dat hij weet hoe leven ontstaat. En weet je wat onze lieve Heer dan zegt? Dat wist ik al!”

Blom krijgt de lachers op zijn hand. Maar de meerderheid van de twintig aanwezigen is het volgens discussieleider Jan Westra eens met Meijer dat het goed is een spraakmakend instituut op de TU/e te hebben waarmee de universiteit zich internationaal op de kaart kan zetten. Meijer:“Ons structurele onderzoek is gericht op de toekomst. Wij leiden studenten op om over vijftien jaar de problemen op te lossen die zij zullen tegenkomen.”

Op de vraag waarom een instituut nodig is om een ‘science community’ te realiseren, antwoordt Meijer dat hij de inhoudelijke samenwerking tussen faculteiten enigszins mist op de TU/e. “Met ICMS hopen we verschillende disciplines met elkaar te verbinden en zodoende te versterken.”/.

Zie ook “De Faculty Club is geen personeelsvereniging”