Sport- en speldag Personeels-vereniging

Master Automotive

English mass

Slimme voertuigen op Kennedylaan

2 juni 2008 - De Kennedylaan in Eindhoven wordt vrijdag 6 juni vanaf 13.30 uur voor regulier verkeer afgesloten om een demonstratie van ‘slimme’ voertuigen mogelijk te maken. De demonstratie vindt plaats in het kader van het driedaagse internationale symposium ‘Intelligent Vehicles’, dat van woensdag 4 tot en met vrijdag 6 juni wordt gehouden aan de TU/e.

Zo’n vierhonderd onderzoekers van universiteiten, onderzoeksinstituten en auto-industrie komen op het symposium bijeen om hun kennis te delen. Tijdens de demonstratie zullen voertuigen getoond worden die voorzien zijn van intelligente systemen om de verkeersveiligheid en het rijgemak te vergroten.

Auto’s, maar ook motoren en vrachtwagens, hebben steeds meer geavanceerde sensoren en functies. Ze verbeteren de verkeersveiligheid en het comfort van de bestuurder. Elektronische systemen helpen de chauffeur, maar voertuigen kunnen ook met elkaar gaan praten of zelfs volautomatisch gaan rijden. Dat is niet alleen veiliger; het levert ook een betere benutting op van het aanwezige asfalt. Want belangrijke snelwegen in Nederland slibben dicht.

Nederland speelt internationaal een belangrijke rol bij het ontwikkelen en demonstreren van deze intelligente technieken in voertuigen. Honderden experts zijn actief in nationale en internationale projecten. Een reden waarom het symposium dit jaar in Nederland wordt gehouden. De regio Eindhoven/Helmond is hiervoor een uitstekende plek, omdat in deze regio veel bedrijven, kennisinstellingen en opleidingen zitten op het gebied van 'automotive'.

Zie meer op de officiële site.

l