Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen
Bij opening academisch jaar
Rector benadrukt belang BSA
4 september 2008 - Het College van Bestuur gaat door met zijn pogingen om het bindend studieadvies (BSA) per september 2009 ingevoerd te krijgen. Rector magnificus Hans van Duijn deelde dat maandag 1 september mee bij de opening van het Academisch Jaar. Voor ambitieuze en talentvolle bachelorstudenten wordt volgend studiejaar het zogeheten Star Program ingevoerd.

Het per september 2009 kunnen invoeren van het bindend studieadvies heeft voor het College van Bestuur hoge prioriteit. Dat mag blijken uit het feit dat het prominent aan de orde werd gesteld door Van Duijn in zijn openingsrede. Eind juni onthield de universiteitsraad zijn instemming aan de invoering van het BSA. Van Duijn benadrukte in zijn speech dat alle faculteitsbesturen en opleidingsdirecteuren achter de beslissing van het CvB staan. Volgens Van Duijn is een BSA noodzakelijk om studenten zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen. Hij ziet het vooral als een sociale maatregel. “Want studenten die het hier niet redden, zijn absoluut geen domme mensen. Ze passen alleen niet goed in ons systeem.”

De U-raad liet medio juli in een schriftelijke motivering weten het voorliggende instemmingsverzoek onvoldoende onderbouwd en geconcretiseerd te vinden. U-raadsvoorzitter Laurent Nelissen: “De U-raad wil best praten over het BSA, maar er op dit moment geen ‘blanco cheque’ voor afgeven. Men wil pas een beslissing nemen wanneer de commissie die de implementatie van het BSA gaat onderzoeken, haar bevindingen kenbaar maakt. En dat is pas in maart volgend jaar het geval.” Volgens Nelissen wordt verder sterk onderschat welke hoeveelheid extra papierwerk en regeltjes de invoering van het BSA met zich gaat meebrengen.

Het CvB zal de kwestie binnenkort voorleggen aan de landelijke Geschillencommissie. Daarvoor legt men op dit moment de laatste hand aan de pleitnota. Het is nog onbekend wanneer het CvB en de U-raad gehoord gaan worden door de commissie. Naar verwachting ligt er over drie à vier maanden een uitspraak.

Star Program
Van Duijn besteedde ook aandacht aan een programma dat de TU/e volgend studiejaar gaat invoeren voor haar beste bachelorstudenten: het Star Program. Studenten die dit programma gaan volgen -Van Duijn denkt daarbij aan zo’n tien procent van het totaal- krijgen extra colleges en speciale eindprojecten, die hen uitgebreider kennis laten maken met de fundamenten van hun vak. “Deze studenten gaan meer de diepte in en scherpen zodoende hun geest aan fundamentele vragen”, aldus Van Duijn. Als voorbeeld noemde hij een college Algemene Relativiteitstheorie. Ook kunnen deze studenten een verdiepende minor volgen aan partneruniversiteiten in München en Denemarken.

KPN-topman Ad Scheepbouwer, die na Van Duijn een rede uitsprak, kan dit soort initiatieven wel waarderen. “Er bestaat een moeizame verhouding tussen Nederland en het streven naar excellentie. Je wordt al snel gezien als een uitslover. Aan de universiteiten en hogescholen mag het gelukkig weer”, aldus Scheepbouwer.

Prijzen
Ook werden dit jaar weer prijzen uitgereikt voor de beste bachelor- en masterdocent. Die laatste prijs viel toe aan de Italiaanse universitair hoofddocent Alessandro Nuvolari van de faculteit Technologie Management. Als beste bachelordocent kwam Ron Peerlings van de faculteit Werktuigbouwkunde uit de bus. De Federatie Studentenverenigingen Eindhoven riep Frank Elbers uit tot Student van het jaar. Elbers, vijfdejaars Industrial Design, was onder meer bestuurslid bij studievereniging Lucid en volleybalvereniging Hajraa. Hij beheert een eigen webhosting bedrijf en is momenteel programmamaker bij Studium Generale./.