Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen

Cyclotron kan tekort medische radio-isotopen niet opvangen

4 september 2008 - AccTec bv, dat de deeltjesversnellerfaciliteiten op de TU/e-campus beheert, kan niet worden ingezet om een dreigend tekort aan medische radio-isotopen te voorkomen. Dat komt doordat het cyclotron een ander soort isotopen maakt dan de reactor in Petten, die de komende maand nog gesloten blijft wegens een storing.

Behalve de reactor in Petten, die in september nog dicht blijft wegens onverklaarbare bubbeltjes in het koelwater, liggen momenteel ook de twee overige Europese reactoren stil die neutronrijke isotopen kunnen maken, in België en Frankrijk. De Europese vereniging voor nucleaire geneeskunde Aipes sloeg daarom vorige week alarm. De reactor in Petten produceert onder meer medische isotopen. Die worden gebruikt voor diagnostiek, bijvoorbeeld door middel van het maken van scans. Ook worden de medische isotopen gebruikt voor de behandeling van kankerpatiënten en pijnbestrijding bij mensen met bijvoorbeeld botkanker.

In het cyclotrongebouw op de TU/e-campus worden radio-isotopen geproduceerd door AccTec bv, een volle dochter van de TU/e Holding. Dat zijn volgens AccTec-directeur en emeritus hoogleraar prof.dr. Martien de Voigt echter kortlevende protonrijke isotopen, die de neutronrijke isotopen uit de reactors niet kunnen vervangen. GE Healthcare, het bedrijf dat met het cyclotron geproduceerde isotopen verkoopt, bevestigt dat het is gevraagd om bij te springen, maar dit zal dus niet via de vestiging in Eindhoven gebeuren.

Het tekort wordt nu deels opgevangen door reactoren in Canada en Frankrijk./.