Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen
TU/e zet wiskundecoryfee De Bruijn in het zonnetje
4 september 2008 - Prof.dr. Dick de Bruijn, emeritus hoogleraar Wiskunde aan de TU/e, is 9 juli 90 jaar geworden. Ter ere hiervan is er morgen, vrijdag 5 september, een symposium in De Zwarte Doos over de bijdragen van De Bruijn aan de wiskunde en informatica.
Prof.dr. Dick de Bruijn. Archieffoto: Bart van Overbeeke

De Bruijn was van 1960 tot 1984 hoogleraar wiskunde in Eindhoven. Daarvoor werkte hij in Amsterdam. Een opmerkelijke overstap, die zich laat verklaren door de verwachting van De Bruijn dat wiskunde een grote rol in de industrie zou gaan spelen. De wiskundecoryfee stelt het op prijs dat er een symposium aan zijn verjaardag wordt gewijd. “Het is mooi dat ze dat doen. Maar ik ben niet zo ijdel hoor, zo verschrikkelijk bijzonder is mijn verjaardag ook weer niet.”

Wat ziet hij zelf als zijn grootste verdienste? “Ik heb ontzettend veel verschillende dingen gedaan in mijn leven. Het is opmerkelijk dat ik na mijn zestigste ook nog een hoop heb bereikt.” De Bruijn is onder meer bekend geworden van het Automath project. Hij ontwikkelde een manier om een computer wiskundige bewijzen te laten controleren. Hij is momenteel nog weinig met wiskunde bezig. “Mijn gezondheid gaat wat achteruit. Het zal vrijdag ook een best zware dag worden”, zegt De Bruijn. /.

Tijdens het symposium zijn er onder meer sprekers van de Heriot-Watt University in Edinburgh, van de Universiteit van Amsterdam en van Philips Research Labaratories. Het programma duurt van 13.30 tot 17.30 uur. Het symposium is vrij toegankelijk, aanmelden is niet nodig.