Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen

Nieuw natuurkundelab in cyclotrongebouw

4 september 2008 - Het nieuwe laboratorium van de onderzoeksgroep Coherence and Quantum Technology (CQT) in het cyclotrongebouw is op vrijdag 29 augustus officieel geopend. De opening vormde de afsluiting van de samenvoeging van de voormalige groepen van prof.dr Marnix van der Wiel (versnellerfysica, FTV) en prof.dr. Herman Beijerinck (atoomfysica en quantumelektronica, AQT) tot een nieuwe groep onder leiding van prof.dr. Ton van Leeuwen.

De groep CQT wordt binnenkort in z’n geheel gevestigd in het cyclotrongebouw. De experimentele opstellingen van FTV bevinden zich al in dat gebouw. De vier experimenten van AQT worden momenteel van N-laag naar het nieuwe lab overgebracht.

Volgens dr.ir. Jom Luiten, die op de bijeenkomst een overzicht gaf van de experimenten van CQT, profiteren de onderzoekers in het lab van de zeer zware, trillingsvrije vloer en een nieuw aangelegde luchtbehandelinginstallatie. “De experimenten hebben gemeen dat ze gebruikmaken van lasers, en daarvoor is vooral de temperatuurstabilisatie van groot belang”, zegt hij. Volgens hem gaat de groep zich vooral richten op bundels van atomen, ionen en elektronen met grote dichtheden en kleine energiespreiding, een thema dat de twee groepen bij elkaar heeft gebracht. “Het zijn relatief kleine, compacte experimenten, waarmee we vlugger resultaten kunnen behalen dan met de grote deeltjesversnellers die FTV vroeger gebruikte.”/.

Prof.dr.ir. Klaas Kopinga tijdens de opening van het lab.
Foto: Rien Meulman