Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen

Automotive Technology start met dertien masterstudenten

4 september 2008 - De instroom van studenten bij de verse masteropleiding Automotive Technology bestaat uit dertien personen waaronder vijf internationale studenten, drie hbo’ers en één bachelor uit Delft.

De instroomcijfers vallen drs. Anget Mestrom, coördinator van de interfacultaire masteropleiding, niet tegen. “Tien tot twintig studenten hadden we verwacht, maar voor een eerste jaar is dertien een mooie start. Zeker als je bedenkt dat pas in februari de opleiding op de website van de TU/e stond en de beurzen voor 1 maart aangevraagd moesten zijn.”

In die krappe tijd hebben toch drie Turkse en een Chinese student een beurs bemachtigd. Het gaat om drie TU/e-beurzen en een beurs van het bedrijf Vredestein. Een Bulgaarse student bekostigt zijn studie zelf.

De drie hbo-instromers van Autotechniek en Elektrotechniek hebben vorig collegejaar een schakeljaar doorlopen waarna ze de omzwaai naar Automotive konden maken. Dit jaar starten zes hbo-studenten met een schakeljaar. Dat past bij Mestroms veronderstelling om in twee jaar de instroom te kunnen verdubbelen.

De nieuwe masteropleiding Automotive Technology duurt twee jaar en heeft tot doel om ingenieurs af te leveren die in staat zijn om op systeemniveau na te denken wat er allemaal speelt in auto’s. Daarvoor moeten studenten over de grenzen van eigen discipline leren heen kijken. Zeventien docenten van de faculteiten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Scheikundige Technologie, Wiskunde & Informatica, Technologie Management en Industrial Design, staan voor hen klaar./.