Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
Archiefmateriaal auto’s naar Helmond
11 september 2008 - Het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie (NCAD) verhuist deze week van de TU/e naar Helmond. Het NCAD zit sinds 2003 in het IPO-gebouw maar moet daar weg omdat de faculteit Technologie Management de ruimte nodig heeft.
Foto: Bart van Overbeeke

Het NCAD kwam in 2003 over van de hts autotechniek Arnhem. In vijf jaar tijd is het archief zeven keer groter geworden. Er zijn nu twintig vrachtwagenritten nodig om tweeduizend meter aan boeken, tijdschriften, posters en ander archiefmateriaal over te brengen naar PDE Automotive aan de Steenovenweg in Helmond.

Het NCAD wilde zich niet bij de universiteitsbibliotheek voegen, zegt Jeroen Klitsie. Volgens de manager van het documentatiecentrum zou daarmee de zelfstandigheid in het geding komen.

Op uitnodiging van de gemeente Helmond vertrekken de twintig vrijwilligers van het NCAD daarom naar de voormalige vestiging van Volvo. Op de eerste verdieping van het gebouw komt een leeszaal van honderd vierkante meter. Achter in het pand komen de archiefkasten te staan.

Klitsie ziet vooral nieuwe kansen. “We zitten in de juiste omgeving, dichtbij TNO en het Duitse TUV. De gemeente Helmond vestigt op het terrein een Automotive Campus waar in 2015 meer dan tweeduizend mensen zullen werken in de autobranche.”

Door de verhuizing wordt het archief beter toegankelijk, denkt Klitsie. Jaarlijks raadplegen circa vijfhonderd bezoekers uit heel Nederland de stukken van het NCAD.