Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
Cambridge voor het klootjesvolk
11 september 2008 - Cambridge, de Britse topuniversiteit, probeert zichzelf via tv-soaps als Eastenders en Coronation Street van haar elitaire imago te ontdoen. Ook het populaire autoprogramma TopGear is benaderd.

Cambridge ligt onder vuur omdat veel studenten nog steeds afkomstig zijn van dure privé-scholen. Door genoemd te worden in populaire tv-series, wil de universiteit laten zien dat zij voor iedereen toegankelijk is. “We zoeken programma’s waar mensen elke dag naar kijken. Je kunt niet alleen maar van kranten afhankelijk zijn”, aldus een Cambridge-woordvoerder tegen persbureau Reuters. Overigens hebben de benaderde tv-programma’s tot dusver geen interesse in het plan.

Het is bovendien de vraag of vermelding in een soap voldoende is om de kloof tussen arme en rijke studenten te dichten. De nationale Britse studentenbond NUS roept op tot een publiek debat over de toegankelijkheid van het onderwijs. Beurzen komen nu niet terecht bij de meest behoeftige studenten. Bovendien dreigt het collegegeld te worden verhoogd naar zevenduizend pond, 8.600 euro.

Britse universiteiten voelen bovendien de hete adem van commerciële universiteiten in hun nek. Die presenteren zich flitsend, maar het onderwijs is van lager niveau. Vorig jaar kreeg de eerste commerciële onderwijsinstelling in Groot-Brittannië het recht om diploma’s te verstrekken. (HOP)/.