Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
Nanotechnoloog prof.dr. Bert Koopmans:
“Laten we de gevaren van nanodeeltjes niet hypen”
11 september 2008 - Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil een advies van de SER over de mogelijkheden om blootstelling aan nanodeeltjes op de werkvloer te voorkomen. Prof.dr. Bert Koopmans van de faculteit Technische Natuurkunde vindt die aandacht terecht, maar hoopt dat het onderwerp geen hype wordt in de media.

Over de mogelijke risico’s van werken met nanodeeltjes bestaat nog veel onduidelijkheid. Mede op grond daarvan wil minister Donner dat het bedrijfsleven voorzorgsmaatregelen neemt om blootstelling van werknemers aan deze minuscule deeltjes te minimaliseren. Ook aan de TU/e werken wetenschappers met deze materie. Koopmans begrijpt het wel dat er op politiek vlak bezorgdheid bestaat over dit onderwerp. De actie van minister Donner vindt hij ook terecht. Waar Koopmans echter bang voor is, is dat de media met dit onderwerp aan de haal gaan en er meer van maken dan het daadwerkelijk is.

Koopmans: “In wezen zijn die deeltjes er altijd al geweest, alleen zijn we steeds beter in staat om ze te manipuleren en om er bijvoorbeeld complexe moleculaire systemen mee te bouwen. Over mogelijke gevaren weten we nog relatief weinig, maar belangrijk is op welke wijze de deeltjes verspreid worden. Ontstaan ze in een vaste stof, dan is er weinig aan de hand. Maar komen ze voor in een oplossing of in poedervorm dan moet er uiterst voorzichtig mee omgegaan worden. Net zoals je met elke stof moet doen waarvan de mogelijke gevaren nog niet helemaal duidelijk zijn.” Waar het volgens Koopmans op neerkomt “is het gebruiken van je gezond verstand, want niet alles is te vangen in procedures. Helderheid is belangrijk, maar aandacht voor dit onderwerp moet niet direct opgevat worden als een teken dat er dus grote gevaren aan verbonden zijn.” Persoonlijk is Koopmans daar zeker niet bang voor.

Ir. Trees Klaver, hoofd van de dienst Arbeidsomstandigheden, Milieu, Veiligheid en Stralingsbescherming van de TU/e, zegt het onderwerp op haar agenda te hebben staan. “We gaan bekijken hoe het ermee staat aan de TU/e, en op grond daarvan beslissen we of we er iets mee moeten doen. Maar de uitvoering van eventuele maatregelen ten behoeve van de veiligheid ligt altijd bij de interne veiligheidscoördinator van een faculteit”, aldus Klaver./.