Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
Zwakke universitaire student moddert langer door dan hbo’er
11 september 2008 - De grootste groep studiestakers aan de universiteit houdt er pas na het zesde jaar mee op. In het hbo vliegen ze er in het eerste jaar al uit. Dat blijkt uit onderzoek van ResearchNed naar de achtergronden van studie-uitval in het hoger onderwijs.

De onderzoekers bekeken de groep studenten die tussen oktober 2004 en oktober 2005 ophielden met hun opleiding, die zich sindsdien nergens meer inschreven en ook geen bachelordiploma hebben.

Veertig procent van de universitaire studiestakers houdt er pas na zes jaar mee op, terwijl slechts een kwart dat al in het eerste jaar doet. In het hbo gaat het er anders aan toe. Daar komt vijfenveertig procent van de uitvallers niet verder dan het eerste studiejaar. Vrijwel alle hogescholen hanteerden in het peiljaar een bindend studieadvies.

Gebrek aan motivatie is de meest genoemde reden: meer dan de helft van de afhakers had daar last van. Ruim één op de drie zegt onvoldoende begeleiding te hebben gekregen en bijna evenveel afhakers zeggen dat ze de verkeerde studiekeuze hebben gemaakt. Toch gaven persoonlijke omstandigheden meestal de doorslag. (HOP)/.