Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg

Spinozawinnaars spreken op symposium ICMS

16 september 2008 - Het Institute for Complex Molecular Systems (ICMS) viert zijn officiële opening op vrijdag 19 september met een symposium in de Blauwe Zaal. Voor deze gelegenheid zijn vier Nederlandse topwetenschappers uitgenodigd om te spreken.

x2_s.jpg
Dendrimeren op een oppervlak, in beeld gebracht door de animatiestudio van ICMS.
Illustratie: Remco van de Gaag en Thomas Hermans.

Volgens Sagitta Peters, businessmanager van ICMS, zullen de grote uitdagingen op het onderzoeksgebied van het ICMS door de gastsprekers vanuit verschillende invalshoeken worden besproken. Zowel Cees Dekker (TU Delft) als Ben Feringa (Rijksuniversiteit Groningen) ontvingen de prestigieuze Spinozapremie. Ook de andere sprekers, Daan Frenkel (Cambridge University) en Roeland Nolte (Radboud Universiteit Nijmegen), hebben hun sporen verdiend op wetenschappelijk gebied. Het symposium wordt om 13.00 uur geopend door prof.dr. Bert Meijer, wetenschappelijk directeur van het ICMS en tevens Spinozaprijswinnaar.
Het openingssymposium valt vrijwel samen met de eerste publicatie in het kader van het nieuwe instituut. Dr. Kees Storm, onderzoeker bij het ICMS en de faculteit Technische Natuurkunde, publiceerde vorige week in Physical Review Letters over polymeernetwerken. Verder gaat dr. Patricia Dankers per 1 oktober met een Veni-subsidie bij Biomedische Technologie en het ICMS onderzoek doen naar multifunctionele medicijnen. Volgens Peters is de start van het instituut hiermee veelbelovend: “Er is veel enthousiasme bij de onderzoekers, en we merken dat we heel gemakkelijk bruggen slaan tussen de verschillende faculteiten. Dat is een belangrijk doel van het ICMS.”
Het ICMS is een initiatief van de TU/e-hoogleraren Meijer (ST, BMT), Mark Peletier (W&I), Rutger van Santen (ST) en Jaap Schouten (ST). ICMS brengt wetenschappers uit verschillende disciplines samen om onderzoek te doen naar het mechanisme van zelf-organisatie, het principe achter al het leven op aarde. Deze kennis wordt gebruikt om moleculaire fabriekjes te bouwen die een nieuwe generatie van katalysatoren, nanocontainers en functionele materialen produceren. Daarnaast wil het instituut een thuishaven worden voor internationale toponderzoekers, in de vorm van een Advanced Study Center.
Ook is er een animatiestudio gevestigd binnen het ICMS, met een visualisatieteam. De sterke interactie tussen wetenschappers en de studio moet de wetenschappelijke inzichten in het gedrag van complexe moleculaire systemen vergroten.
Belangstellenden kunnen zich tot vlak voor aanvang van het symposium nog aanmelden via icms@tue.nl.