Detecteren van epilepsieaanvallen

Thuis wonen... of op kamers?

Thêta timmert aan de weg
Digitale studiekeuze coach loodst scholier naar juiste opleiding
17 september 2008 - Veel Nederlandse studenten haken al in het eerste jaar van hun opleiding af, omdat ze zich verkijken op de aard van de studie. Josje Knoop, coördinator van het Pre University College aan de TU/e, ontwikkelde als promotieopdracht een ‘digitale studiekeuze coach’ (DSC) die vwo-scholieren helpt om de juiste richting te kiezen. x3_s.jpg
Josje Knoop. Foto: Bart van Overbeeke

Knoop begon vijf jaar geleden aan haar promotieopdracht. Ze stelde twee vragenlijsten en een reeks opdrachten samen die via internet toegankelijk waren. Onder leiding van een decaan zijn een aantal klassen van 5 en 6 vwo ermee aan de slag gegaan. In totaal deden 385 scholieren mee aan het onderzoek. Daarvan zijn er later 160 in hun eerste collegejaar gevolgd. Een van de opmerkelijkste conclusies: scholieren die het advies van de DSC volgen, houden het eerste studiejaar beter vol dan andere vwo’ers.
De DSC richt zich op de opleidingen van de TU/e. Knoop: “Maar nu is aangetoond dat deze manier van studieadvies kan zorgen voor minder uitval, overwegen we er een 3TU-instrument van te maken. Het staat nog in de kinderschoenen, maar vanuit Twente en Delft is er interesse.”
In de ene lijst die Knoop opstelde, staan vragen als: ‘Kun je jezelf langere tijd goed concentreren?’ en ‘Leer je pas kort voor een proefwerk de oefenstof?’ De antwoorden moeten een beeld geven van de bekwaamheden van de scholieren. De andere vragenlijst lanceert tien ‘maatschappelijk relevante’ onderwerpen zoals het fileprobleem, de wachtlijsten in de gezondheidszorg en sport. Voor ieder thema is een casus bedacht door bachelors van de TU/e. De scholieren hoeven slechts per casus aan te vinken wat ze interessant vinden.
De digitale studiekeuze coach geeft verder een reeks opdrachten die de vwo’ers moeten uitvoeren. Een ervan is het bezoeken van de opleiding die ze in de toekomst willen gaan volgen.

Het onderzoek levert nog een ander opmerkelijk feit. De antwoorden van de meisjes zorgen in veel gevallen voor het advies om een ‘zachte’ bètastudie te gaan zoals Technische Innovatiewetenschappen, Bouwkunde of Biomedische Technologie. De jongens op hun beurt krijgen vaker te horen dat Technische Natuurkunde, Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde beter bij hen past.
Knoop: “De kracht van de DSC is dat het heel specifiek is. De vragen zijn niet algemeen, maar heel erg gericht op de opleidingen van de TU/e. Veel scholieren weten al dat ze ‘iets’ in de zorg of techniek willen. Maar juist door hun competentie en interesse te koppelen met het aanbod van de TU/e zien ze precies welke opleiding aan dat toekomstbeeld beantwoordt.”

Knoop promoveert vrijdag 19 september aan de Universiteit van Tilburg.

De digitale studiekeuze coach is te vinden op www.tue.nl/studiekeuzecoach.