K3 komt naar TU/e-campus

naar plastic vissenvoer

Caleidoscoop tegen
slavernij
Voor de klas met je bachelordiploma
25 september 2008 - Universitaire bachelors die een educatieve minor volgen, mogen straks lesgeven in het vmbo en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is één van de maatregelen waarmee OCW het lerarentekort te lijf gaat.

De nieuwe leerroute voor leraren, die nog dit jaar door universiteiten en scholen wordt ontwikkeld, is begin deze week gepresenteerd door staatssecretaris Marja van Bijsterveldt. Het ‘enorme’ lerarenpotentieel binnen de universiteiten wordt daardoor beter benut, verwacht ze. Studenten kunnen namelijk sneller een gedeeltelijke tweedegraads bevoegdheid halen.

Bijbanen in kroeg en supermarkt kunnen worden opgegeven, want masterstudenten met een lesbevoegdheid mogen alvast in deeltijd voor de klas. De staatssecretaris benadrukt echter dat ze het ‘nieuwe goud’ in de eerste plaats aanboort om de kwaliteit van het onderwijs te vergroten en niet om studenten een interessantere bijbaan te bezorgen.

De instroom van de bestaande lerarenopleidingen zal groeien als hun niveau omhoog gaat, verwacht ze. Een van de instrumenten om dat te bewerkstelligen, is een intakegesprek waaruit moet blijken of er leerachterstanden zijn. Zomercursussen om die weg te werken worden tijdelijk ondersteund vanuit het ministerie. Daarnaast wordt op korte termijn onderzocht of leraren een verplicht vakkenpakket moeten volgen in hun vooropleiding. Dat zou vooral voor mbo’ers gelden. (HOP)/.